Het verschil is dat de kinetische energie ontstaat nadat een voorwerp zijn voordien potentiële energie is gaan kunnen omzetten in een beweging. Als de beweging een flink vaartje heeft bereikt is er (bijvoorbeeld afhankelijk van de resterende hoogte) al een deel van de potentiële energie omgezet in kinetische energie plus bijproducten van de beweging als geluid en warmte. Juist vóór het einde van de beweging is veelal de kinetische energie maximaal en de potentiële minimaal, en als de beweging gestopt is, is alle kinetische energie op haar beurt omgezet in eventueel vervorming, geluid, en warmte.

Voorbeeld: bij een schoteltje dat per ongeluk van de tafelrand geduwd wordt, had je eerst potentiële energie, daarna een soort naar beneden vliegende schotel met tijdelijk omzetting van potentiële in kinetische energie, en tenslotte hoofdzakelijk lawaai en scherven als het schoteltje op de grond kleddert.
Energie kun je alleen omzetten in iets anders, en niet vernietigen, maar schoteltjes wel.
9 jaar geleden
Kinetische energie is energie gebasseerd op snelheid. Formule is dat ook 1/2*mv^2

Potentiele energie is energie die nog niet is omgezet in andere energie. Dit kan in verschillende vormen aanwezig zijn. Meest voorkomende is potentiele energie i.s.m. de zwaartekracht.
Als een bal boven op een heuvel ligt, is er schijnbaar geen energie aanwezig. Echter, zodra deze naar beneden rolt, krijgt de bal snelheid. Aangezien energie niet uit niets kan ontstaan, moet deze energie voor de snelheid al aanwezig zijn geweest. Deze aanwezige, maar niet direct zichtbare energie wordt de potentiele energie genoemd.

Hoe bereken je dit:
kinetische energie = 1/2 m v^2
potentiele energie = m g h (massa x hoogte x valversnelling, 9.8m/s^2 op aarde)

als een object op 10 meter hoogte wordt losgelaten, hoe hard valt het op de grond (als we wrijving verwaarlozen):

1/2 m v^2 = m g h
1/2 v^2 = g h
v^2 = 2 * 9.8 * 10 = 196
v = 14 m/s

Je ziet dus dat de massa hier niet van belang is. Dit geldt voor alle soorten hoogtes. - - - Een auto aan een kraan.
- Een parachutist
- een kind boven op een glijbaan (waarbij wordt aangenomen dat de wrijving 0 is. Let op dat je dat de hoogte neemt, niet de lengte van de glijbaan. Hoogte berekenen aan de hand van een driehoek).

Andere vormen van potentiele energie kunnen zijn (maar meestal wordt bovenstaande gebruikt):
- een blok hout dat nog niet verbrand is
- 2 chemische stoffen bij elkaar gescheiden door een membraan (bijvoorbeeld is een batterij, zodra de stroomkring verbroken is, gaat er energie stromen).