Waar komt zweet vandaan?

Waar ontrekken de zweetklieren het vocht van?
Wanneer je dringt,gaat een deel van het vocht naar de blaas,maar welke weg legt het vocht af om zweet te worden?

Toegevoegd na 6 minuten:
dringt=drinkt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Ons lichaam is gemiddeld zo’n 37 graden. Het bestaat voor het grootste deel uit water. Heb je het warm, span je je in of ben je gespannen, dan word je warmer. Doordat je zweet laat je lauw water los dat verdampt. Daardoor koel je af en hou je je lichaam op tempratuur. Gemiddeld zweet een mens 600 tot 900 ml per dag. Ook als je niets doet of als je slaapt gaat het zweten gewoon door. Op warme dagen en bij inspanning verlies je nog veel meer. Het klinkt een beetje gek, maar als je niet zou zweten zou je bloed oververhit raken. Dit is een groot gevaar voor de organen, met name de hersenen.

Alle zoogdieren kunnen zweten. De mens heeft zo’n 2 tot 5 miljoen zweetklieren. Die komen over de hele huid voor. Per cm2 wisselt het aantal zweetklieren van 120 tot 620. Op de voetzool zijn de meeste zweetklieren 2-5 miljoen. Zweet bestaat voor 99% uit water en voor 1 procent uit zout.

Rond je zweetklieren liggen spiercellen deze cellen knijpen het vocht naar buiten. Zo komt het zweet via de zweetklieren op de huid. Zweetklieren zijn een soort hele kleine kanaaltjes die uitmonden op je huid. Heel erg uitvergroot zou het op een spons lijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veelal door stress of net op tijd die bus of trein halen, windop fietsen naar school of werk. … Je lichaam verbruikt energie en wordt warmer. Bij echte sportievelingen kan het zweetverlies zelfs oplopen tot 2,5 liter /dag of meer. Het grootse doel van zweten is je lichaamstemperatuur weer op +- 36,5 graden te krijgen. Zweten verkoelt je lichaam en is daarom noodzakelijk voor je normale functioneren. De ene persoon zweet al sneller dan de andere. Dit heeft oa te maken met je genetisch profiel, lichaamsbouw, lichaamssamenstelling, sport