Hoe heet het type glas waar je een steen tegenaan kunt gooien zonder dat het glas breekt?

Toegevoegd na 2 minuten:
haha! Deze vraag sluit enigzins aan bij mijn onderbuur vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn verschillende typen veiligheidsglas, waarvan de bekendste zijn:
- Gelaagd glas
- Gehard glas
- Gewapend glas
Allereerst gewapend glas. Dit is een type glas, dat met draadbewapening is gegoten. Dit wordt meestal gebruikt in fabrieksdaken en lichtkappen.
Gehard glas wordt gefabriceerd door middel van een verwarmings- en afkoelingsproces. Het glas wordt eerst verhit naar 650oC, waarna het versnelt wordt afgekoeld naar 60oC. Hierdoor verhardt de structuur van het glas, waardoor het minder vatbaar wordt voor breuken.
Gelaagd glas bestaat uit minimaal drie lagen. Twee lagen normaal glas, of gehard glas, en een laag polyvinylbutyral, ook wel bekend als PVB. Door deze laag blijft het glas dus (tot op zekere hoogte) aan elkaar zitten.
Gelaagd glas wordt gebruikt in:
voorruiten auto
treinramen (meerdere lagen glas en folie in hogesnelheidstreinen)
inbraak vertragend glas
kogelwerend glas (meerdere lagen glas en folie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Slagwerend of kogelwerend glas... Gewapend glas kan ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gepantserd glas.