hoeveel verschillende kleuren ziet een mens per dag gemiddeld?

Ik vroeg me af hoeveel kleuren je op een dag ongeveer ziet. Dit zal natuurlijk voor iedereen verschillend zijn omdat iedereen een eigen leven heeft. Maar een ongeveer getal zal t doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De zenuwcellen in onze ogen die de kleuren zien, de kegeltjes, zijn alleen gevoelig voor rood, groen en blauw licht.

Dat zijn er 3

Onze hersenen mengen die tot alle kleuren van de regenboog: rood, oranje, groen, geel bauw, indigo en violet.

Dat zijn er 7

Sommigen vinden zwart en wit ook een soort van kleur.
Vindt jij dat ook, dan mag je die 2 ook meetellen.

Volgens sommige wetenschappers kan het oog zoon 16 miljoen kleur tinten van elkaar onderscheiden. (vandaar de 24-bit "ware kleuren" instelling op de grafische kaart van je computer. 32 bits kleuren zijn eigenlijk 'over done') Omdat we veel kleurverloop van vrijwel alle kleuren zien (hetzelfde vlak onder een andere hoek geeft al een andere kleur.) Zullen we een groot gedeelte van dat aantal wel halen op een dag.

Andere antwoorden (1)

Wel dat is persoonsgebonden, zo zal iemand die in de donker blijft hele dagen lang weinig kleuren zien, maar iemand die hele dagen zich heel de tijd verplaatst zal constant verschillende kleuren zien, er zijn geen wetenschappelijke studies gedaan die het gemiddeld aantal kleuren dat een persoon per dag ziet probeerde vast te stellen. Het zou ook moeilijk zijn want mensen het laten tellen is subjectief (wanneer zou je een individu een kleur als een verschillend kleur aanschouwen?), het proberen meten in de hersenen is nog moeilijker (men weet zelfs niet exact hoeveel kleuren een de hersenen kunnen onderscheiden)...