Werden mensen aan de schandpaal echt bekogeld met rotte tomaten en eieren?

Je hoort altijd dat mensen die in de middeleeuwen aan de schandpaal werden gesteld, werden bekogeld met rotte tomaten en eieren.

Rotte tomaten kan ik me nog wel voorstellen. Maar daar krijg je al flinke blauwe plekken van. Een ei komt volgens mij nog veel harder aan. Daar kun je iemand een gebroken neus mee gooien, of tanden uit de mond gooien, ook als het ei niet hardgekookt is.

Werd er echt met eieren gesmeten?

Daarnaast hadden veel middeleeuwers honger. Waarom liet men tomaten rotten in plaats van ze te eten? Waarom verspilde men kostbare, voedzame eieren?

Of is het hele verhaal van rotte tomaten en eieren een verzinsel?

Cryofiel
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag plus 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens met een veer te gooien!

Het beste antwoord

Wat ik uit boeken die in de middeleeuwen spelen gelezen heb, werden mensen aan de schandpaal eerder bekogeld met stenen en mest. Tomaten kan ik me nauwelijks voorstellen : volgens mij hadden we helemaal nog geen tomaten in West-Europa in de middeleeuwen. Ik moet even googlelen, maar bijv. hun familie, de aardappel, kwam pas in de 17e eeuw naar ons toe vanuit ZuidAmerika.
En ik denk ook, dat eieren eerder voor de menselijke consumptie dan als projectiel gebruikt werden.

Over blauwe plekken, gebroken neuzen of rondvliegende tanden maakten mensen zich in die tijd echt geen zorgen - er was veel bijgeloof (denk maar aan de manieren waarop vrouwen werden getest op het feit of ze heksen waren), en veel mensen waren lijfeigenen van hun landheer : gewoon slaven, dus.
Mensen die stiekem stroopten om hun gezinnen te voederen kregen de meest afgrijselijke straffen, als ze betrapt werden met konijnen, forellen of ander 'loslopend wild'.

Toegevoegd na 5 minuten:
De tomaten kwamen uit zuidAmerika met de Spanjaarden omstreeks 1750 naar Europa, maar kwamen pas in West Europa nadat Italianen en Fransen (uit de Provence) ermee aan het kweken waren geslagen : oorspronkelijk waren het kleine, goudkleurige vruschtjes.
Dus de schandpaler heeft géén rotte tomaten over zich heengekregen .
(info van Wiki)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wanneer de bevolking kwaad op de veroordeelde was werd hij tevens met rot fruit, paardenvijgen, stenen, etc. bekogeld. Wanneer stenen en andere harde voorwerpen werden gegooid kon dit leiden tot ernstige (hoofd)verwondingen of zelfs de dood van de veroordeelde. Tevens was het mogelijk dat een veroordeelde aan de schandpaal tevens lijfstraffen opgelegd kreeg, zoals zweepslagen of stokslagen.

Het kon ook gebeuren dat een ter dood veroordeelde voorafgaande aan de executie eerst aan de schandpaal werd gezet om aan het volk te worden getoond. Dit overkwam bijv. Willem de Deken in 1328.

De duur waarin men aan de schandpaal moest staan bedroeg meestal enkele uren. De schandpaal bleef tot ver in de 18e eeuw populair, om halverwege de negentiende eeuw officieel als strafmaatregel te worden afgeschaft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, en nu nog... De schandpaal is er nog steeds... http://www.schandpaal.net/ Maar zoals men weet leert men uit het verleden en doet men nu alles digitaal...

Natuurlijk deed men dat vroeger... De schandpaal was er niet voor niets... En de reden is dat men de persoon wilde beschermen tegen snelrecht...

Middeleeuwers hebben honger,dat heeft toch iedereen als het de tijd is om te eten, of zie ik dat verkeerd?...

Het verhaal van rotte eieren is onzin, want weet je hoe lang het duurt voordat je met rotte eieren kunt gooien? Rotte tomaten is hetzelfde... Waren er wel tomaten in die tijd?... Maar ze zullen zeker hun woede hebben geuit... Dat is zeker, want dat doet men nu nog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het valt wel mee hoe hard een ei aankomt. Ik ben weleens bij een eiergevecht betrokken geweest (50 man ene team, 50 andere team en een kleine 3000 eieren.

Het ergste wat er gebeurde naast dat je er heel vies van wordt was dat bij 1 vrouw een ei in haar gezicht kapot sprong en een stuk van de eierschaal in haar oog terecht kwam onder haar ooglid. Op zich kon dit niet zoveel kwaad (behalve dat het vervelend is) alleen had ze een blauw oog en niet door dat er nog een stuk eierschaal in haar oog zat. Na drie dagen een licht aangeschimmeld stuk ei uit je oog peuteren is absoluut niet aan te raden.

Werden mensen echt bekogeld vraag je. Ja het lijkt mij wel, het is leuk vermaak voor de mensen die het doen, en naast dat je je rot schaamt en rot voelt niet zo heel gevaarlijk voor het slachtoffer. Het slachtoffer hadden ze toch al niet zoveel medelijden mee vroeger, dus echt een probleem zal dat niet geweest zijn.