De uitvinding van de balpen werd gedaan door de Hongaarse journalist László Bíró in 1938. Gefrustreerd door de tijd die hij verspilde met het veelvuldig vullen van zijn vulpen, de vlekken die hij maakte en het krassen van deze pen op het papier, waarbij het papier soms scheurde, besloot hij een pen te ontwikkelen die hieraan een einde maakte. Bij het bezoek aan een drukkerij merkte hij op dat de bij dit procedé gebruikte drukinkt zeer snel en zonder uitlopen opdroogde, waardoor het papier vlekkeloos bleef. Deze inkt had echter een zeer hoge stroperigheid en was daardoor onbruikbaar in een gewone vulpen.

Om toch deze inkt te kunnen gebruiken, diende hij een nieuw type pen te ontwikkelen. Hij deed dit door een kogeltje te plaatsen aan het uiteinde van de pen. Dit kogeltje draait tijdens het schrijven en laat daarbij een inktspoor achter op het papier; terzelfder tijd sluit het het inktreservoir af van de buitenlucht, zodat uitdroging en lekkage worden vermeden.

Het principe van de balpen dateert reeds van 1888. De Amerikaan John J. Loud had toen een patent aangevraagd voor een soortgelijk apparaat om leer te merken. Dit patent werd echter nooit commercieel gebruikt omdat een goede inkt hiervoor ontbrak.

In juni 1943 vroeg Laszlo Biro samen met zijn broer Georg een nieuw patent aan en brachten zij de eerste commerciële versies van de balpen, Biro Pens genaamd, op de markt.

Deze pennen waren echter niet erg bruikbaar, ze lekten snel en gaven veel vlekken op het papier.

In 1945 was CROSS de eerste producent die een balpen op de markt gebracht die niet lekte. De techniek van deze pen wordt nog steeds gebruikt voor de hedendaagse balpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De balpen is in 1935 uitgevonden door de Hongaar Ladislas Biro (1899-1985) ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
correctie: 1938
In 1943 heeft de man samen met zijn broer een nieuwe versie op de markt gebracht, maar ook deze bleek niet vlekvrij te zijn.
In 1945 was CROSS de eerste fabrikant die een balpen op de markt bracht die niet lekte. Bron: Wikipedia
Biro inderdaad, daarom heet in veel Engelstalige landen een balpen ook kortweg biro.