Hoe kan ik het best een afstand meten op een video/foto?

Ik heb een project lopen waarbij ik de positie van een speler moet bepalen. Nu ben ik van plan alle wedstrijden te filmen en vanaf die video's de afstanden te bepalen, vanaf de speler tot de zijlijnen. Zo kan ik ongeveer inschatten op welke positie ze staan. Hoe zou ik dit het best kunnen doen in de praktijk? Of heeft iemand een beter idee?

Have a nice dayy :-)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (1)

Je moet hiervoor een ijkpunt hebben.
Zorg bijvoorbeeld dat je de lengte van de lijnen weet in het echt en op de foto. Op de foto is de lengte van de lijn misschien 10 cm, in het echt 10 meter. Dan weet je wat je schaal is.
Als de afstand tussen de speler en de zijlijn dan op je foto 1 cm is weet je dat hij er in het echt 1 meter vanaf staat. Als hij 1,48 cm van de zijlijn afstaat op de foto zal hij in het echt 1,48 meter van de zijlijn af staan.
Natuurlijk zijn deze verhoudingen wel een beetje optimaal, maar je kunt dezelfde techniek telkens gebruiken. Je moet gewoon weten hoeveel centi- of millimeter op de foto gelijk staat aan één meter in het echt.

Je moet hiervoor wel redelijk van bovenaf filmen trouwens. Als je te schuin filmt krijg je te maken met perspectief: de lijn lijkt korter maar is even lang (een boom in de verte lijkt kleiner, maar is natuurlijk niet gekrompen).
Van bovenaf heb je geen last van deze vervorming.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien kan je ze dan vastmaken aan korfbalpalen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Kortom, je hebt een 3-hoeksmeting nodig.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Driehoeksmeting (+je voor LimaWhiskey !)