Bestaan er bewijzen dat Thomas Malthus gelijk had?

Het is een geweldige en realistische theorie, maar toch rees bij mij de vraag
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Malthus

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zeker, natuurlijke bevolkingsgroei is logaritmisch en dat gaat ooit fout. Als de wereldbevolking elke 20 jaar verdubbeld, dan zijn er over er 200 jaar 6000 miljard mensen en over 400 jaar 6 miljoen miljard (NL: biljard) mensen. en over 600 jaar 6 miljard miljard (NL triljoen) mensen. Dat kan niet goed blijven gaan.

De enige correctie die op zijn theorie is gemaakt is dat technologie ook groeit, waardoor de wereld wel steeds meer mensen kan herbergen echter die groei is veel beperkter.

Vele landen hebben vanwege Malthus zijn theorie de bevolkingsexpansie aan banden gelegd of met wettelijke maatregelen (China) of met voorlichting, sociale voorzieningen (pensioen voor ouderen) veranderd gedrag bewerkstelligd (zoals Nederland).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bevolkingsgroei is niet logaritmisch maar exponentieel. Logaritmische groei vlakt af terwijl exponentiële groei steeds sneller gaat. Als ik je stuk lees, zie ik dat je exponentiële groei en ik zal je daarom geen min geven... :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad een slip of the pen, ik bedoel exponentieel, maar schreef logaritmisch.
bedankt voor de correctie!

Andere antwoorden (2)

Volgens mij heeft deze meneer ook gewoon gelijk, en het is niet moeilijk om dit te bewijzen, kwestie van nummers naast elkaar leggen. Het is trouwens ook algemeen bekend dat voedsel, water en energie tekorten de grootste problemen van de toekomst worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee.

De honger en armoe neemt toe. Natuurlijke rijkdommen nemen af , gezondheid milieu en ecologie verslechteren.

Dus ja.. Thomas had gelijk. in DAT opzicht.

MAAR... dat komt omdat wij verkeerd met onze rijkdommen omgaan.
Op dit moment gebruikt een vijfde van de mensen vier vijfde van de rijkdommen van de wereld.
Daarnaast hebben we ook een verkeerde perceptie van wat waardevol is. Dat is met name een van de redenen waarom wij schaarste ervaren en dus aan het hamsteren slaan.

Wij vinden milieu, natuurlijke rijkdommen en ecologie helemaal niet belangrijk of waardevol. Die ervaren wij als vanzelfspreken en we misbruiken en beroven haar. Waardoor het aandeel van de 4 vijfde van de mensheid steeds kleiner en minder waard wordt.
Zo ontstaat armoe.

Zodra wij gaan inzien dat een gezond milieu, behoud en groei van natuurlijke rijkdommen en ecologie de werkelijk waardevolle dingen zijn. En zodra we besluiten dat iedereen evenveel recht heeft op die rijkdommen en op dat gezonde milieu.. Zullen we aan het verdelen slaan. Ieder het zijne.

Vervolgens zouden we al onze kennis gebruiken om natuurlijke rijkdommen te onderhouden en te doen toenemen.

Wij creeeren moemnteel zelf het gelijk van de theorie van Thomas Malthus . Maar met een beetje liefde, creativiteit en eerlijkheid en gezond verstand kunnen we zijn theorie makkelijk weerleggen en het tegendeel bewijzen.

Het is HEBZUCHT die armoe en hongersnood creeert.. Niet moedertje natuur zelf.