Waarom smelt men voor jonge dieren?

Pups, kittens, kalfjes en lammetjes. Ze zijn allemaal schattig en mooi. Zo erg dat zelfbeheersing verloren kan gaan en je er één aanschaft. Waarom wil iedereen een jong dier en geen volwassen of oud dier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ze hebben eigenschappen waarvoor we biologisch geprogrammeerd zijn ze schattig te vinden. Korte pootjes en ronde snuitjes. Daar smelten mensen voor.

Niet alleen mensen, trouwens. Het zou een verklaring kunnen zijn waarom wilde dieren soms andere diertjes 'adopteren' (denk alleen al aan Romlus en Remus, opgevoed door wolven)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is bewijs voor dat dit mechanisme bij alle soorten die voor hun jonkies zorgen, zo werkt. Onze jonkies hebben eigenschappen die wij wel schattig moeten vinden. Bolle koppies, schattige geluidjes, fluffy uitelijk. De jonkies zijn weerloos en hebben alleen hun 'schattigheid' als overlevingsmechanisme.
Bij soorten waar de ouders niet voor de jonkies zorgen, zien de jonkies er uit als kleine kopietjes van een volwassene (b.v. kikkers, vissen etc).
Mooi he, evolutie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een grensoverschrijdend programma, leven beschermt zich door ontwapenend te zijn... Zo kan het zijn dat er wolven kleine kinderen opvoeden in de natuur (Rome)...

Het is een universeel programma... Jong leven wordt door alle leven geholpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is evolutionair voordelig om instinctief de jongen van je eigen soort te willen verzorgen. Dus zijn we geprogrammeerd om hulpeloze kleine dingen met grote ogen en wat babyvet en meer van dat soort kenmerken héél lief te vinden.

Maar niet alleen mensenbaby's hebben die uiterlijke kenmerken, ook de jongen van veel andere diersoorten hebben dat.

Zeker omdat we die dieren niet meer als prooidier zien (voor zover we ze eten, hoeven we er niet zelf op te jagen) overheerst ons zorginstinct als we een pup, kitten, kalfje of lammetje zien.