Een PCR reactie bestaat eigenlijk uit een drietal stappen.
- Als eerste wordt het dubbelstrengs DNA van elkaar losgemaakt (= denaturatie, de dubbele helix valt uit elkaar. Dit wordt meestal gedaan m.b.v. verhitting).
- De tweede stap is het hybridiseren met de primers* in de oplossing (= primers binden aan het DNA, zoals een dubbele helix aan elkaar bindt. De tijd is echter te kort voor de dubbele helix om te herstellen).
- De derde stap is dat de primers die gebonden zijn aan het DNA beginnen met het maken van nieuwe DNA kopieën. De primers fungeren als het ware als 'startpunt' voor de DNA replicatie.

(* primer = stukje RNA dat bindt aan je streng DNA op bepaalde plaats... Als je een DNA sequentie kent kun je deze primer maken, naar wens.. Het is als het ware een kunstmatige RNA-polymerase)

Het doel van dit geheel is dat, wanneer je de reactie meerdere malen herhaalt, een bepaald stukje DNA vaak gekopieerd wordt en zó in een hoge concentratie in je vloeistof terecht komt.

Deze PCR techniek kennen we voornamelijk vanwege de functie in de diagnostiek van verschillende ziekten. Dit wordt gedaan door een bekende primer te gebruiken: voeg de primer die overeenkomt met het DNA van een bepaalde ziekte bij (bijvoorbeeld) bloed.... …..en indien de bacterie (met het DNA) aanwezig is zal er replicatie optreden zoals hierboven beschreven.

Uiteraard zijn er nog andere toepassingsmogelijkheden.. en evengoed vele variaties gemaakt op deze techniek. (Denk aan realtime-PCR en ELISA..)

Vraag gerust als je iets niet snapt. :-) Het blijft lastig uit te leggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dank voor je antwoord, +
ik moet het denk ik nog een paar keer goed lezen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry. :-)
Ik ben blij dat ik het inmiddels begrijp (en weet hoe ik het moet doen).. maar uitleggen bleek een stuk lastiger dan verwacht!
Just ask.. misschien kan ik bepaalde dingen verduidelijken :-)
Rieneke1
14 jaar geleden
nee joh, ik meende wat ik schreef.
ik zit nu te ontspannen achter m'n tweede wijntje ;)
goeie kans dat ik het morgen snap na nog een paar keer lezen, en als ik vragen heb stel ik ze nog.
bedankt!

Andere antwoorden (2)

Het is een techniek die kijkt naar de aanwezigheid van de Q-koortsbacterie in tankmelk. Zo kan er snel gekeken worden of op een melkgeitenbedrijf Q koorst heerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De testmethode berust op real-time PCR. Na opwerking van een melkmonster van enkele milliliters, wordt er specifiek gekeken naar de aanwezigheid van het IS1111-gen. “Dit is een zogenaamd multicopy-gen. Het aantal kopieën is afhankelijk van de stam en kan oplopen tot boven de 50” zegt Hendrik-Jan Roest, projectleider van het CVI-onderzoek naar Q-koorts. Een multicopy-gen is gevoeliger met PCR te detecteren dan een gen waarvan maar één kopie in het genoom zit.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bij patiënten die korter dan twee weken de kenmerkende klachten hebben, vindt een
PCR-bepaling plaats, omdat dan meestal nog geen antilichamen aantoonbaar zijn (PCR:
polymerasekettingreactie). Deze kostbare vorm van diagnostiek is nieuw bij Q-koorts. Een positieve PCR-bepaling in deze fase duidt op acute Q-koorts, bij een negatieve uitslag is er geen acute Q-koorts.

Bij chronische Q-koorts is de PCR-uitslag vaak langere tijd positief. Maar niet altijd. De Bossche richtlijn onderkent daarom naast een positieve PCR nog twee uitslagen die wijzen op chronische Q-koorts: een IgG fase I-testuitslag groter of gelijk aan 1:4096 en een IgG fase I hoger dan IgG fase II. De voorspellende waarde van zowel de PCR-uitslag als de afkapwaarde van de serologie is echter nog niet duidelijk.

Renders: ‘Wij zien patiënten met een positieve chronische serologie, maar zonder positieve PCR-test. De bacterie heeft zich dan waarschijnlijk teruggetrokken in de cellen en is niet meetbaar. Maar het lichaam reageert er serologisch wel op en het risico op complicaties bestaat nog steeds. Ook het omgekeerde komt voor, een positieve PCR en een serologie die niet voldoet aan chronische Q-koorts. Beide uitslagen kunnen met en zonder klachten samengaan.’