Waar halen al die verschillende weermannen hun informatie vandaan?

Pietje Paulusma, Peter Timofeef, Erwin Kroll enz. geven vaak verschillende informatie. Hoe kan dat?
Wie bepaalt het weer ;-) ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

We hebben in de wereld ongeveer een 5 tal weercomputers. Deze supercomputers berekenen het weer allen op hun manier. Echter komen deze 'weermodellen' vaak niet overeen. Dan is het aan de weerman om een interpretatie te doen. Vandaar dat het weer van kanaal tot kanaal kan verschillen. Het gaat vaak om gokken welk model het meest correcte gaat zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ze maken eigenlijk allemaal gebruik van dezelfde software en satellietinformatie. De verschillende paketten geven verschillende uitkomsten en ze kiezen dan wat ze zullen gaan voorspellen. Het maakt niet veel uit wat ze gaan voorspellen, want ze worden er toch niet op afgerekend. Wat overigens wel een goed idee zou zijn, vind ik.
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij gaan ze gewoon buiten staan.

Aangezien ze allemaal uit verschillende provincies komen, is het overal verschillend tegenwoordig met die plaatselijke buien.

Als je goed luistert zeggen ze; het kan regenen, kans op sneeuw maar ook de zon kan doorkomen.

Tja zo is het altijd goed maar wanneer is de volgende vraag. Kortom meestal klopt er niks van, dus ik kijk liever uit het raam dan dat ik luister naar het weerbericht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij maken gebruik van verschillende weerstations vaak nemen ze het gemiddelde van verschillende weerstations die is dan ook het meest betrouwbare .kijk maar eens op weer.nl bij de pluimverwachting hebben zij een gemiddelde van 50 weerstations en ook nog een van uit Amerika .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn allemaal voorspellingen en dus (nog) geen feiten. Ze kunnen dus idd verschillende voorspellingen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natte vinger in de lucht.