Hoe ver kan ik zien?

Met 'normale' ogen. (op een recht stuk, in de verte, recht vooruit, dus zonder gebouwen of andere dingen die het zicht belemmeren) Hoeveel meter kan men in de verte kijken?

Toegevoegd na 14 minuten:
En ik bedoel niet dat je omhoog kijkt, of vanaf een verhoging kijkt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
44.8K

Het beste antwoord

Je kunt verder kijken dan je denkt. Op 5000 lichtjaren van aarde staan sterren die je nog goed met het blote oog kunt zien. Het licht van deze sterren is duizenden jaren onderweg geweest van de bron naar jouw oog. Maar dan, na een reis van vijf triljoen kilometer, valt een foton door je lens op je netvlies. Zo zie je op een heldere avond ineens een lichtpuntje aan de donkere hemel.

Niet slecht voor een mens.
Het menselijk oog kan verbazingwekkend veel zien. In een vliegtuig op tien kilometer hoogte kun je wegen en gebouwen onderscheiden. We zien de kraters op de maan.
Ook kleine objecten zijn voor ons geen probleem. Het menselijk oog kan objecten tot een tiende van een millimeter waarnemen, mits het een donker object op een witte achtergrond is, zoals een puntje op papier. In vergelijking met een camera heeft een menselijk oog een ‘resolutie’ van enkele miljoenen megapixels. De kleinste details kunnen ons nog opvallen.
Ons gezichtsveld wordt alleen beperkt door onze omgeving. Dat komt omdat onze planeet rond is. Daardoor kun je – behalve de wolken en de sterren – meestal niets zien dat verder is dan een kilometer of vijf, de afstand tot de horizon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Het menselijk oog is dus zeer beperkt in het zicht, op het netvlies tot aan de horizon met maar 5 kilometer.Verder kijken gaat niet vanwege de kromming van de aarde.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het menselijk oog kan verbazingwekkend veel zien. In een vliegtuig op tien kilometer hoogte kun je wegen en gebouwen onderscheiden. We zien de kraters op de maan.

Ook kleine objecten zijn voor ons geen probleem. Het menselijk oog kan objecten tot een tiende van een millimeter waarnemen, mits het een donker object op een witte achtergrond is, zoals een puntje op papier. In vergelijking met een camera heeft een menselijk oog een ‘resolutie’ van enkele miljoenen megapixels. De kleinste details kunnen ons nog opvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel meter? Maak daar maar hoeveel lichtjaren van. Met echt onbelemmerd zicht kan je ongelooflijk ver kijken. Waarom je op een gegeven moment in de verte geen dingen meer zou zien, heeft dan alleen te maken met de ronding van de aarde.

Vliegtuigen op 20 kilometer hoogte kan je gewoon zien vliegen. Sterren op een afstand van 5000 lichtjaren (1 lichtjaar is 9.460.730.472.580.800 meter) kan je nog zien.

We kunnen meer zien dan je in eerste instantie zou denken :)

Toegevoegd na 2 minuten:
De afstand tot de horizon is vanaf ooghoogte ongeveer 5 kilometer, afhankelijk van je lengte. Vanaf een zolderraam (7 meter hoog) is dat al ruim 9 kilometer. In de wikipedialink hieronder zie je overige horizonafstanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je was me net voor
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weerkaatsing? Het is het licht dat de ster uitstraalt dat je ziet. Alles wat zich tussen de ster en ons oog bevindt, kan een effect hebben op hoe wij het waarnemen. Een voorbeeld van iets dat effect kan hebben op het licht: zwaartekracht. Zwaartekracht kan de baan van het licht afbuigen. Maar wat je met weerkaatst licht bedoelt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt mij dat je de daadwerkelijke ster ziet. Maar aangezien er zoveel tijd zit tussen de bron en het moment waarop jij het beeld binnen krijgt, lijkt het me dat je een ster kunt zien die je op dat moment niet daadwerkelijk ziet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles zie je d.m.v. licht. Niet alleen de ster, maar alles
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel beperkende factoren: stofwaolken in de ruimte en de atmosfeer van de aarde verzwakken het beeld. Vandaar dat telescopen op hoge bergen staan.
Ons gezichtsveld wordt alleen beperkt door onze omgeving. Dat komt omdat onze planeet rond is. Daardoor kun je – behalve de wolken en de sterren – meestal niets zien dat verder is dan een kilometer of vijf, de afstand tot de horizon.

Je kunt verder kijken dan je denkt. Op 5000 lichtjaren van aarde staan sterren die je nog goed met het blote oog kunt zien. Het licht van deze sterren is duizenden jaren onderweg geweest van de bron naar jouw oog. Maar dan, na een reis van vijf triljoen kilometer, valt een foton door je lens op je netvlies. Zo zie je op een heldere avond ineens een lichtpuntje aan de donkere hemel.

Het menselijk oog kan verbazingwekkend veel zien. In een vliegtuig op tien kilometer hoogte kun je wegen en gebouwen onderscheiden. We zien de kraters op de maan.

Ook kleine objecten zijn voor ons geen probleem. Het menselijk oog kan objecten tot een tiende van een millimeter waarnemen, mits het een donker object op een witte achtergrond is, zoals een puntje op papier. In vergelijking met een camera heeft een menselijk oog een ‘resolutie’ van enkele miljoenen megapixels. De kleinste details kunnen ons nog opvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook voor jou +1 dan ;)
Janedoe, momenteel zie ik besneeuwde bergtoppen op zestig kilometer afstand. En wel kraakhelder.
Dus...., wat mij betreft horizontaal zestig kilometer zeker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lichtjaren, kijk maar eens na de sterren op een onbewolkte avond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De horizon, is in onze waarneming de plek waar de zee de lucht raakt en is visueel (denkbeeldige lijn) ongeveer 4 kilometer van je verwijderd als je op het strand staat. Daar de aarde een bol is en de zee zich meekromt, kun je niet achter de horizon kijken. Schepen lijken dan ook te verzinken achter deze denkbeeldige lijn. Sta je hoger, bijvoorbeeld op een rots of berg van 30 meter boven de grond, dan kun je bij helder weer zo om en nabij de 20 kilometer ver kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In bergachtig gebied en helder weer is meer dan 100KM haalbaar, afhankelijk van de positie.
Rechtuit houdt het echter met enige tientallen KM wel op.
Inderdaad is de kromming van de aarde de begrenzing, op zee zie je in de verte eerst alleen de hoge mast van een schip, vandaar dat het kraaiennest op schepen een belangrijke uitkijkpost was, je zag vanuit die hoge plaats beduidend verder dan op het dek van een schip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op een oneindig weiland staat, dan zie je dat na een tijdje niet meer, maar in een berachtig landschap houd de verte maar niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De afstand tussen de Aarde en Mars varieert van 60 miljoen tot 380 miljoen kilometer.

Soms kan je mars zien, dus kan je erg ver zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De afstand tot de horizon is vanaf ooghoogte ongeveer 5 kilometer, afhankelijk van je lengte.

bron:
Wiki
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als we mars kunnen zien, is dat toch wel iets meer dan 5 km?
En 5 km over de grond wordt vervuild door de atmosfeer, alles verder weg lijkt al snel een blauwe waas te krijgen, maar onze ogen willen nog best wel verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niet verder zien dan het heelal groot is, op het strand recht voor je uitkijkend de zee of oceaan op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dus niet zo zeer hoever kun je zien maar wat geeft zoveel licht dat ik het op oneindige afstand nog kan zien?
Je kunt namelijk alleen dat zien wat licht uitstraalt (of reflecteert) en jouw ogen ongehinderd via een rechte lijn kan bereiken, en wat een grotere licht intensiteit heeft dan de directe omgeving.
Sterren kun je bij een onbewolkte nacht zien omdat ze licht uitstralen die ongehinderd jouw ogen kunnen bereiken. Overdag kun je sterren niet zien omdat de zon een veel grotere lichtintensiteit heeft dan al het licht van de sterren (die ongeveer dezelfde kleur licht als de zon geven) samen.