Hoe slapen dolfijnen?
"Nou, dolfijnen, die slapen heel anders als wij slapen eigenlijk, want dolfijnen moeten wakker blijven, anders vergeten ze adem te halen. Maar bij ons gaat dat heel automatisch. Als jij naar je bed gaat dan gaat je ademhaling gewoon door, zonder dat je eraan hoeft te denken. Maar een dolfijn moet eraan denken, dat hij adem moet halen. Dus hij slaapt heel anders als wij slapen, ze slapen een beetje half. Dus slaapt één kant van de hersenen, die slaapt, en de andere kant, die blijft wakker om te zorgen dat ze ademhalen en ook om een beetje in de zee rond te kijken, want als in zee gaat slapen, dat is natuurlijk heel erg gevaarlijk."

Maar slapen ze dan wel net als mensen een aantal uur achter elkaar?
"Nee, ze slapen eigenlijk korte stukjes tussendoor. De dolfijnen in het Dolfinarium zijn de hele dag lekker met ons aan het spelen en lekker springen en gek doen, dus die slapen meestal 's nachts.
En de babydolfijntjes die hier ook geboren worden, die slapen natuurlijk heel veel meer dan de volwassen dolfijnen. Ze slapen ook wel eens overdag en meestal zie je dan dat ze gewoon één oogje dicht hebben en met het andere oog volgen ze de moeder."
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
@minner
1 minuut verschil; u is een azijn pieserT.

Andere antwoorden (3)

Een dolfijn slaapt op zijn zij en laat beurtelings één hersenhelft slapen. Als zijn rechterhersenhelft slaapt is zijn linkerzij boven en omgekeerd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dolfijnen slapen nooit echt. Dolfijnen kunnen niet zo lang onderwater. Ze moeten aan de oppervlakte blijven om adem te halen. En ze moeten opletten voor gevaren! Daarom slapen de twee hersenhelften van een dolfijn om de beurt. Dolfijnen dobberen rustig rond met één oog open. Het ene oog blijft ongeveer een uur open, daarna gaat dat oog dicht en gaat het andere oog open. Op deze manier slapen dolfijnen zo’n 8 uur per dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dolfijn slaapt niet.Dolfijnen nemen korte rustpauzes, waarbij de ene hersenhelft rust en daarna de andere.
Dolfijnen kunnen nooit helemaal rusten.
Zij rusten door op het water te dobberen of heel langzaam te zwemmen.
De ogen zijn dan half gesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dolfijnen slapen onder water, maar nooit langer dan twee uur achter elkaar. Ze moeten iedere twee uur boven water naar adem happen. Dit gebeurt zo: de ene helft van hun hersenen blijft wakker, terwijl de andere helft slaapt. Na twee uur wisselen de hersenhelften de wacht. Zo krijgen ze beide de kans om voldoende te slapen.