Ja, die werken verschillend. Als je alle vragen bij goeievraag.nl doorleest, werken ze zelfs verschillend bij goeievragers, veelal kaaskoppen dus.
Verder kun je bij medicijnen de bijsluiters lezen, en dan blijken dezelfde verschillen op te treden.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat het per persoon verschilt ben ik van op de hoogte. Ik doel echter met name op klachten die grotendeels of vaker voorkomen bij bepaalde bevolkingsgroepen Bijv. dat de medicatie niet aanslaat of dat er stoffen inzitten waar mensen van een bepaalde etniciteit grotendeels gevoeliger voor zijn.
ronron1212
10 jaar geleden
Je bent kort door de bocht en dit is een slecht antwoord
Ja, in enkele gevallen (bron 1), maar het is denk ik meer een tussenfase, omdat we ook persoonlijke profielen kunnen opstellen waarmee we nauwkeuriger kunnen weten hoe een bepaald persoon op een medicijn zal reageren. Het is dan niet nodig om zijn ras te weten en je hebt ook een grotere zekerheid van de werking, maar het maken van een genprofiel is wel weer een extra stap in de diagnostiek. Uiteindelijk zal er van iedereen wel een genprofiel gemaakt worden, waardoor de arts gemakkelijk het meest effectieve medicijn kan vaststellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is zeker waar.
Een goed voorbeeld is de behandeling van een hoge bloeddruk. De standaard eerste stap in de behandeling is het voorschrijven van een plaspil. Het is echter aangetoond dat negroïde mensen met een hoge bloeddruk maar slecht reageren op deze medicijnen. De bloeddruk van negroïde mensen reageert doorgaans veel beter op calciumantagonisten, een compleet ander soort medicijnen.

Dit effect is zelfs zo groot, dat volgens de nieuwste richtlijnen negroïde mensen andere medicijnen krijgen dan andere bevolkingsgroepen.