waar komt paracetamol vandaan ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/paracetamol.92907

Antwoorden (1)

Paracetamol werd voor het eerst in 1878 door Harmon Northrop Morse gesynthetiseerd en in 1893 voor de eerste keer in de geneeskunde gebruikt door Josef von Mering.[1][2] De populariteit van het middel nam sinds 1955 sterk toe. Men ontdekte toen dat paracetamol de actieve metaboliet is van acetanilide. Acetanilide werd in 1886 geïntroduceerd, maar bleek te toxisch. Men ging op zoek naar minder giftige alternatieven die qua chemische structuur sterk op acetanilide leken; één daarvan was paracetamol. [3] De naam Paracetamol is afgeleid van de chemische naam: Para-acetylaminofenol.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Paracetamol is een van de typische voorbeelden van zaken die in geringe vorm helend werken en in grotere vormen giftig zijn. Maar zelfs water is in te grote hoeveelheden water. Nederland is eigenlijk een toeristische trekpleisters voor paracetamol omdat het bijv. bij ons in België (als ook in Duitsland) snel 4 à 5 keer zo duur is. In de V.S. noemt men het ook eerder Tylenol met o.a. Panadol tabletten. Omdat het de maag minder irriteerde, kwam het snel in opmars. Maar iets dat werkt, heeft natuurlijk ook bijwerkingen: Uw lever kan er eigenlijk niet zo goed weg mee en heeft miserie om het af te breken (met alle giftige stoffen is het in zekere zin zo). In Groot-Brittannië (na 2010, dacht ik) werd de verkoop aan banden gelegd en zakten de spoedopnames n.a.v. overdoses paracetamol ook meteen schrikwekkend (ik bedoel het omgekeerde van 'schrik'wekkend natuurlijk). We vergeten veel te veel dat pijn meestal een zinvol teken is waarbij het lichaam zelf probeert een probleem op te lossen en dat je een 'verwend' lichaam krijgt als je het altijd maar te hulp springt voor het zelf actie kan ondernemen. Als het je lever aantast, wil dat overigens ook zeggen, dat je eigenlijk op lange termijn ook je eigen weerstandssysteem negatief beïnvloedt. Het gaat natuurlijk sneller met een paracetamolletje dan zonder...