bestaat er een blusmiddel dat boeken niet beschadigd?

Ik heb een gigantische collectie boeken en vraag me af of er een blusmiddel bestaat die bij brand het vuur wel dooft maar de boeken die niet door de vlammen zijn aangetast beschermt. Bestaat dit voor een particulier. En een bibliotheek? Bestaat het überhaupt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voorkomen is beter dan genezen, brandlast vermijden.

Het beste antwoord

Koolzuurgas:is onbrandbaar, zwaarder dan lucht en geeft nauwelijks nevenschade
Bluswerking: verdringing van zuurstof en iets koelende werking.
Middelen: blustoestellen, bluswagens.
Toepassing: vloeistofbranden, branden van elektrische spanningvoerende apparatuur.
Onbruikbaar bij: vastestof branden met gloedvorming, metaalbranden.
Voordelen: niet elektrisch geleidend, niet vorstgevoelig, weinig nevenschade.
Nadelen: verwaait in open lucht, verdrijft zuurstof, dus gevaarlijk in gesloten ruimte,
bevriezing van de huid bij direct contact, statische elektriciteit.
___________________________________________________________________