Een elektrische ontlading vanuit de atmosfeer naar de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

"Onweer is het verschijnsel van een of meer elektrische ontladingen in de atmosfeer. Onweer is waarneembaar als een lichtflits, de bliksem direct of later gevolgd door een scherp of dof rommelend geluid, de donder. Tijdens onweer treedt een vonkoverslag op in de atmosfeer, die gepaard gaat met veel lawaai."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor onweer heb je allereerst een bepaalde wolk nodig. Deze wolk heet een stapelwolk. In deze wolk stroomt de lucht krachtig op en neer, met een snelheid van wel 100 km per uur. De warme lucht stijgt en koelt snel af. Hierdoor verandert de waterdamp in deze lucht in druppels of nog kouder, in hagelstenen. Maar voor onweer is meer nodig dan een goed gevulde wolk. Er moet ook elektriciteit in de lucht zijn. Meestal is die er wel, maar merk je er niets van. Soms is er heel veel elektriciteit in de lucht, bijvoorbeeld in zo’n stapelwolk, waarin de lucht zo snel beweegt. De druppels en de hagelstenen worden elektrisch geladen. Sommige worden positief geladen en anderen negatief geladen. Ze krijgen een plus of een min. Je kunt het met een batterij vergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je misschien taalkundig het gebruik van het voorvoegsel "on" zoals bij ondier, onkruid, onprettig?

Dat mensen bij donder en bliksem, zwarte wolken en veel regen zeggen: "wat een onweer". Want daar komt het woord vandaan.

Of vind je dat onzin? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterk stijgende en dalen luchtstromingen.
http://www.knmi.nl/cms/content/39813/onweer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onweer is een woord...

Het duidt op een weertype dat je liever niet wilt... Het gaat gepaard met elektrische ontladingen in de atmosfeer en geluid van imploderende lucht...