Kan je praten, als je nog nooit gesproken hebt?

Stel: vanaf je geboorte heb je nooit een geluid gemaakt/mogen maken. Kan je dan later (pak en beet tien jaar) wel praten? Je heb de klanken immers wel ooit gehoord. Deze vraag n.a.v. doven, die niet kunnen horen, en daarom ook niet praten.

Of ben je stom wanneer je stom wordt gehouden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee. Je kan dan niet direct praten. Je moet leren hoe je de stembanden moet gebruiken.

Vergelijk het met een baby: Die maakt eerst geluid, dan gemurmer en pas na een poos nadoen begint er geluid uit te komen dat herkenbaar is als woorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

niet omdat je het gehoord hebt, in dat geval zou ik gitaar kunnen spelen als eric clapton. het is echt een kunde die je aangeleerd moet worden. word het je niet geleerd dan kan je het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was al tevreden geweest,als ik het zo goed als Jan Akkerman kon. Maar dat is dan ook de beste gitarist ter wereld! Of was.
er is wel onderzoek gedaan naar kinderen die tussen dieren zijn opgegroeid, en nooit spraak hebben geleerd.
daar blijkt uit dat de verbindingen in de hersenen die taal betreffen, open liggen tot ongeveer het derde levensjaar.
na die tijd leerden de kinderen ook nog wel praten, maar echt perfect werd het niet meer.
14 jaar geleden
Er zijn wel gevallen bekend van kinderen die heel lang niet gesproken hebben, en dan opeens beginnen te praten als Brugman, binnen een tijdbestek van een paar weken. Maar in één klap van compleet stom naar welbespraakt, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan altijd elke taal leren spreken ALS je maar vóór je pakweg 4e, 5e jaar EEN taal hebt geleerd, maakt niet uit welke, ook gebarentaal. Kinderen (‘wolfskinderen’ biijvoorbeeld) die niet op tijd kennis hebben gemaakt met grammatica kunnen dat later in hun leven niet meer aanleren. Die vaardigheid ben je dan voorgoed kwijt. Woorden napraten en supersimpele zinnen maken lukt wel, maar een taal echt beheersen, dat wordt ‘m niet meer.
En doven kunnen leren hoe je klanken moet maken, ook al hebben ze die nooit gehoord. Puur door uitgelegd te krijgen hoe je mond en tong besturen moet, en met heel veel correctie van een horende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is de geschiedenis van de jongen die bij de wolven is opgevoed; dit schijnt historisch te zijn. Deze jongen heeft later nooit leren praten.
Tussen twee en vijf jaar is de bevattelijke leeftijd voor het aanleren van spraak.
Doven kunnen wel leren praten, dit gebeurt ook. Het geluid dat ze voortbrengen is dan eentonig en min of meer toevallig. Ze leren spreken via het zien.

Stom in de wezenlijke betekenis: dus helemaal doof en niet sprekend, dat blijf je dus als er geen moeite wordt gedaan om de spreektaal aan te leren. Doofstommen zullen wel altijd zelf zoeken naar een vorm van handcommunicatie. Het zit in de mens om met taal te willen communiceren. Gelukkig is die gebarentaal nu zeer uitgebreid en goed aan te leren.

Zelf doof-blinden kunnen communiceren, via een gevoelsspelling in de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want je hebt niets kunnen leren.Daardoor heb je niet geleerd om te articuleren.