Hoe kan je CO2 meten met behulp van een ballon?

Stel dat we CO2 hebben opgevangen met een ballon. Hoe moeten we nagaan hoeveel CO2 er in de ballon zit?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Als je het volume van het CO2 wilt meten, zou je dat kunnen doen met een bak water. Vul de bak tot de rand met water. Duw nu de ballon onder water (zorg dat je niet je hand onder water houdt) en vang het water dat overstroomt op. Je kunt nu meten hoeveel water eruit gelopen is. Dat is min of meer gelijk aan de hoeveelheid CO2 in de ballon.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Jammergenoeg zal het volume van de ballon kleiner worden door de waterdruk. Je moet dan ook meteen de druk in de ballon meten.
De beste manier is de ballon te wegen.
De scheikunde is zo ongeveer begonnen met het wegen van lucht, met het besef dat lucht iets weegt. En nog vrij veel ook.
Als je een beetje een bolvormige ballon hebt is het bepalen van de afmetingen van de ballon nog het makkelijkst. Daarmee kun je het volume berekenen. Het volume van een bol: V = 4/3 * pi * r * r * r.
Het beste zou zijn als je een slappe ballon neemt, die geen druk op het opgevangen gas uitoefent, een soort weerballon. Als je niet zoveel gas hebt, kan zelfs een eenvoudig dun plastic zakje volstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas zijn de vorige 2 antwoorden onvoldoende. Deze antwoorden gaan er van uit dat het gas in de ballon zuivere CO2 is, en dat zie ik namelijk nergens in de vraagstelling terug.

Mogelijk zitten er dus ook nog andere gassen in. De truc zal zijn om eerst het volume van de ballon te bepalen en dan de concentratie van het CO2-gehalte om deze vervolgens met elkaar te vermenigvuldigen. Als het volume is bepaald kan men een stukje plakband op de ballon plakken (gekend trucje, zodat deze niet knalt) en er dan met een naald door prikken om een deel van het gas er uit te halen mbv een spuit. Vervolgens kan men deze spuit leegspuiten in een gaschromatograaf om de concentratie CO2 te bepalen.