Electriciteit leveren via accu aan net rendabel?

Beste vraagbezoekers,

Ik ben van plan een 100ah 12v accu (geschikt voor ontlading binnen acht uur) aan te schaffen in combinatie met een geschikte lader, en omvormer naar 230v.

- De accu is voor circa 125 euro aanschafbaar.
- De lader is verkrijgbaar vanaf 50 euro.
- De omvormer is verkrijgbaar vanaf 90 euro.

Samen levert dit een investering op van minimaal €265.-

Stel je gaat er niet vanuit dat de stroom waarmee jij de accu oplaadt geen geld kost. Is met de opbrengsten uit de geleverde stroom (0,11 per kwh) een rendement mogelijk?

Anders gevraagd: Is er een terugverdientijd op de investering van €265 kijkende naar de opbrengsten van de stroom en de levensduur van de accu?

Hiervoor is de levensduur van een (auto)accu bij dagelijkse ontlading (80%) en opladen belangrijk. Deze kan ik niet inschatten wegens ervaringsgebrek.

Toegevoegd na 3 minuten:
De stroom komt overigens van een eigen energiebron op de boerderij.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De gegevens van de accu zijn niet echt relevant, tenzij je "eigen energiebron" bijvoorbeeld maar een uurtje per dag werkt.
Waar het vooral om gaat is hoeveel Watt je eigen energiebron kan leveren, en hoe lang.
Vermenigvuldig de Watts met het aantal uren per dag en je hebt Wattuur, en gedeeld door 1000, kiloWattuur.
Vermenigvuldig dat me 0,11 € en je hebt de opbrengst per dag.
Dan kun je zelf wel uitrekenen na hoeveel dagen je je inverstering er uit hebt.
Reddie
10 jaar geleden
Als je voor het gemak uitgaat van 10 cent per KW/u en je investering is 265 euro dan zal je voor het break even point 2650 KW met die accu moeten produceren. Daar heb je heel wat zonnepanelen of een flinke molen boor nodig. Dat is tweederde van wat een gemiddeld gezin per jaar gebruikt. Aangezien een accu dat niet in een jaar leveren kan onder de door jou geschetste omstandigheden, zal je er dus jaren over doen en dan loopt de capaciteit door het bijna geheel ontladen fors terug. Nog los van allerlei andere technische beperkingen, en verliezen,; wat hij nu wilt, is eigenlijk wat iedereen wil, energie opslaan en terugleveren wanneer je het nodig hebt. Dat is nu nog niet rendabel mogelijk, en daarom wordt dat met een accu nog niet gedaan. Als je een eigen energiebron hebt, is het daarom het meest effectief de opgewekte energie direct aan het net te leveren en niet via een accu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
@RayHolland, houd je eenheden een beetje in de gaten.
Het is 10 cent per KWh (geen kW/u), en 2650 KWh (geen kW).
Vermogen is in kW, energie in kWh.
Verder ben ik het met je eens (zie mijn antwoord) dat die accu geen essentiele bijdrage levert in het verhaal, en dus liever ook niet in het circuit moet worden opgenimen. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je terechte opmerkingen ten aanzien van het begrip KWh. Toen ik het schreef twijfelde ik of ik h (heure of hour) moest schrijven of u ( uur) . De juiste wijze is, zoals je stelt KWh.