Hoe kan je 30.6 seconden verantwoorden als zijnde 30 seconden?

Bij een spelshow werd 30.6 seconden goedgekeurd als 30 seconden. Volgens wat ik geleerd heb is dat 31 seconden afgerond. Wat doe je dan in dat geval dan met 29.9 seconden? Keur je dat dan af?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
capthavoc
10 jaar geleden
Eeh ? 0.6 sec verschil doet het er toe ? een knipoog moment
ben je studio editor of zo ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dit was bij ik hou van holland, en zoals je zag kregen ze 25 punten omdat ze dichter bij de 1 seconde teveel waren, anders haddden ze er 100 gehad, het werd dus afgerond naar 31..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de betreffende spelshow werd 30.6 niet afgerond naar 30, maar naar 'tussen 29 en 31'. Als je hebt opgelet krijg je bij die spelshow bij 30.0 precies 100 punten, bij een tussen 29 en 31 25 punten. De kandidaten kregen 25 punten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Captchavoc. Zoals uit de antwoorden/reacties blijkt JA. Ik was niet bekend met de waardering van andere tijden. Je kan 30.6 en hoger namelijk moeilijk als 30 seconden rekenen, of je moet een marge van 1 seconde goedkeuren of zoals in dit geval met een mindere score waarderen. Dat was mijn vraag. Wat het met studio editor te maken heeft snap ik niet.

Het beste antwoord

Afronden is een kwestie van afspraken maken met betrekking tot de toepassing.
In de betreffende spelshow wordt dan 30.0 to 30.9 seconden afgerond op 30 seconden, en 29.9 dus afgerond op 29.
Dit is dus alles "naar beneden" afronden, ook wel de entierfunctie genoemd en wordt vaak in de informatica gebruikt. Het getal wordt dus afgerond op het hoogste gehele getal dat dat kleiner is dan of gelijk is aan het oorspronkelijke getal.
Zo heb je ook afronden naar boven (de ceil-functie), waarbij 30.1 afgerond wordt op 31.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom een min? Van mij een plus, dit antwoord legt het denk ik goed uit. Er zijn nou eenmaal allerlei verschillende manieren van afronden (naar het dichtsbijzijnde getal, naar boven, naar beneden, en nog een heleboel andere), en die noem je allemaal afronden. Sommige soorten zijn vrij specifiek voor een bepaalde branche, en afronden naar het dichtstbijzijnde getal is in het dagelijks leven de meest gebruikelijke, maar de makers van zo'n spelshow mogen natuurlijk best besluiten dat zij een andere manier van afronden een beter idee vinden voor hun spel.
Normaal gesproken zou je het er natuurlijk wel bijzeggen als je een manier van afronden gebruikt die niet de meest gebruikelijke manier van afronden is in die situatie, omdat mensen er natuurlijk vanuit gaan dat je de 'gewone' manier (voor die situatie) gebruikt. Maar bij zo'n spelshow snap ik wel dat ze niet hun kostbare tv-tijd verspillen door zulke details te vertellen aan de kijkers.