Zijn er onderzoeken bekend over het nut van dierproeven?

Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld, maar toen wist niemand precies het antwoord. Dus vraag ik het nog een keer.
Namelijk: is er weleens wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het nut van dierproeven? Dit vraag ik, omdat bijv. dierenactivisten beweren dat dierproeven nooit iets hebben opgeleverd, dat onderzoek altijd op een andere manier kan. Maar je hebt natuurlijk ook heel veel mensen die zeggen dat dierproeven een noodzakelijk kwaad zijn. Weet iemand hier het antwoord op? Heeft iemand misschien een (neutrale)! bron die dit ooit onderzocht heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je er de vorige keer geen antwoord uit hebt gehaald ligt volledig aan jezelf. "omdat bijv. dierenactivisten beweren dat dierproeven nooit iets hebben opgeleverd." Dat is gewoonweg onwaar. Alles wordt getest op dieren, alle medicijnen alle onbekende chemische stoffen voor in voedsel, alle make-up. Als we het allemaal op mensen zouden uitproberen zou je om de paar dagen het volgende bericht lezen: "Knorr heeft zijn gerecht Kip Siam uit de winkels gehaald nadat zeker 300 mensen zijn overleden na het eten ervan. Knorr biedt zijn verontschuldigingen aan en heeft beloofd eerst zijn voedsel door een menselijk testpanel te halen alvorens het op de markt te brengen. Unox gebruikt al maanden een testpanel van vooral gederineerden." dat onderzoek altijd op een andere manier kan. Dat zeggen ze altijd, ik zou graag die methode weten. Daarnaast zegt het dus niet dat als het op een ANDERE manier kan de huidige methode niet effectief is (althans voor mensenlevens gezien). Als ze mensen levens met dieren levens gelijk stellen hebben ze natuurlijk wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat ik het makkelijker stellen. Ik heb hier 10 medicijnen, 10 voedingsmiddelen en 10 make-upartikelen. Ze zijn allemaal afgekeurd na dierproeven, ze zullen dus niet op de markt komen. Als je ze allemaal opeet, slikt en smeert krijg je 100.000 euro van me. Moet ik mijn adresgegevens sturen in een PM of laat je het liggen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is wel zo dat dierproeven geen 100% garantie geven. Het kan zijn dat mensen niet negatief reageren waar een proefdier dat wel doet. Het kan zijn dat een proefdier positief reageert en dat het op een mens toch verkeerd gaat. Als je wil weten hoe hoog die kans is zullen er een hoop mensen ziek moet worden of dood moeten gaan. Dat is overigens verboden om te onderzoeken.
Reddie
10 jaar geleden
@MrTomaat, je uitvoerige antwoord lijkt me meer dan afdoende.
Het lijkt me niet nodig nog dierproeven te doen om het nut van dierproeven aan te tonen.
Verder zijn er nog dierproeven nodig voor het onderzoek naar de werking van complete organen, zoals de bloeddrukregeling, nierfunctie, leverfunctie, pancreasfunctie.
Dat is niet te onderzoeken met celkweken. En computersimulaties kunnen pas worden gemaakt naar aanleiding van metingen in complete/complexe organen.
Overigens, voor als we alle risico's van het moderne leven willen uitbannen geeft Annie M.G.Schmidt het recept:
"Ooit zaten we in de bomen. We hadden er mooit uit moeten komen."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mr tomaat: " Alles wordt getest op dieren, alle medicijnen alle onbekende chemische stoffen voor in voedsel, alle make-up. " Hoezo alle make-up, er is toch ook proefdiervrije make-up?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo wist niemand 'precies het antwoord'? Overigens is geen enkele bron neutraal.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Pelle "proefdiervrije make-up" bestaat niet :-) Stel we hebben een lipstick, ingrediënten:
12% isostearinezuur-kaliumisostearaat; max. 12% kleurstoffen; max. 8% parelmoerpigmenten / titaandioxide; max. 6% myristyllactaat en lanoline; max. 3% bijenwas, carnaubawas; max. 2% candelillawas, ozokerit en paraffineolie; max. 1% tocoferol en parfum
rest: ricinusolie, conserveermiddelen De lipstick zelf is dan misschien niet getest op een dier maar:
isostearinezuur-kaliumisostearaat waarschijnlijk wel, en al die andere zooi die erin zit ook. Waarschijnlijk niet door de fabrikant die de lipstick maakt, maar door de fabrikant die dit aanlevert aan de lipstick fabrikant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als een make-up middel (of beter de componenten daarvan) al 20* jaar geleden getest zijn op dieren mag het gewoon proefdier vrij heten. *Ik zeg 20 jaar, het is misschien een ander getal maar iets in die richting. Het is dus relatief makkelijk om proefdiervrije make-up te maken als het regulier spul is.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@MrTomaat
Zouden ze niet steeds "nieuwe" (kankerverwekkende) zooi ontdekken, die weer goedkoper is, en dat weer in een lipstick proppen i.p.v. middelen die we al 20 jaar kennen? dat moet dan toch nog getest worden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vast, zetten ze twee lijnen op, "proefdiervrije meuk" en niet proefdiervrij. Zo kunnen ze na het na 20 jaar ook weer pdv noemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik geen make-up maar ik vind het heel erg dat pubermeisjes hier dan ook al weer mee het bos worden ingestuurd als ze te goede trouw proefdiervrije make-up kopen want dat staat er toch op of niet?

Antwoorden (1)

Tegenwoordig wordt voor alle dierproeven eerst bekeken of er een vergunning voor wordt afgegeven. De noodzaak moet dus eerst beargumenteerd worden. Een ethische commissie geeft dan al dan niet toestemming. Dit is dus eigenlijk al een onderzoek naar het nut van deze proeven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dierproef