Waarom zijn je darmen 's nachts actiever dan overdag?

Gisteravond stelde een neuroloog in het tv-programma Knevel en Van den Brink, dat je darmen 's nachts actiever zijn dan overdag: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1360655 (41.30 min.).

Ik heb al veel vaker uitspraken van medici gehoord en gelezen waarin zij dit stellen, en vraag me af wat de reden is dat je darmen overdag minder actief zijn dan 's nachts.

10 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

Je lichaam kan zich bevinden in twee fasen. Een actieve of een inactieve fase.
Tijdens de actieve fase is het orthosympatische zenuwstelsel van belang. Bijvoorbeeld bij schrikreacties zorgt het voor een versnelde hartslag en ademhaling en verwijden van de bloedvaten, zodat zuurstof sneller door het lichaam verspreid kan worden. Glucose afgifte wordt vergroot, pupillen worden vergroot, de spijsvertering wordt op een laag pitje gezet, enz. De spijsvertering zou in zo'n geval namelijk alleen maar energie 'verspillen'. Ook bij sporten is dit zenuwstelsel van belang.
Het parasympatisch zenuwstelsel is juist tijdens de inactieve fase van belang. Het stuurt processen aan die het herstel van het lichaam bevorderen. En laat dit nou vooral tijdens je slaap gebeuren (maar ook op momenten dat je bijvoorbeeld lekker een boekje zit te lezen).
Je hartslag en ademhaling vertragen, je pupillen worden kleiner, glucose afgifte wordt verlaagd, verteringssappen worden in grotere mate aangemaakt, etc. De spijsvertering kan in dit geval volop aan het werk gaan, aangezien je de energie nergens anders voor nodig hebt.

Maar het werkt ook andersom: Wanneer jij net gegeten hebt, heb je geen zin om te sporten. Je parasympatische zenuwstelsel is aan het werk. Je moet dan eerst nog even 'uitbuiken'. Als je toch gaat sporten heb je kans dat je steken in je buik krijgt, doordat je darmen teveel zuurstof gebruiken en je ademhalingsspieren in je middenrif daardoor te kort krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pieter2011
10 jaar geleden
Bedankt, een duidelijk antwoord!

Andere antwoorden (1)

het is juist andersom, als je slaapt werken je organen bijna niet, als je voor het slapen goed gaat eten, en met volle buik slaapt, tja dan kan t goed tekeer gaan in je maag.
dus je eten in je maag darm verteert langzamer of niet zodat je alle gassen die onstaan lekker kunnen borrelen in je buik.