De hoogspanningslijnen zijn niet altijd even goed zichtbaar voor de vogels. Op plaatsen waarvan bekend is dat er veel vogels voorbijkomen (de zogenaamde vogeltrekroutes) zorgt men er voor dat de lijnen beter opvallen. Dat gebeurt bijvoorbeeld door die rood-witte ballen die je soms in de draden ziet hangen. Die vallen goed op bij de vogels en ze vliegen dan netjes over of onder de draden verder. Je kan dat vergelijken met een glazen deur waar men wat opgeplakt heeft omdat de mensen er eerst steeds tegen aan botsten ! Soms los je zoiets dus eenvoudig op.

Toegevoegd na 34 minuten:
vind nu nog andere bron die ook het antwoord van Jumper vermeld:
Om te voorkomen dat vogels in de draden vliegen, worden langs de vogeltrekroutes vogelweringspiralen aan de bliksemdraad gehangen, zodat vogels het beter zien.

Ook zitten er op verschillende plekken (vaak gekleurde) bollen op de bovenste of onderste lijnen. Deze dienen als baken (een markering om veilig te kunnen navigeren) voor de lucht- en scheepvaart. In sommige van deze bollen zitten radarreflectoren, die opgevangen worden door de radar van vliegtuigen en schepen. Deze beide soorten bollen zijn dus als waarschuwing voor beide groepen.

Veel mensen denken dat de bollen er alleen zitten ter bescherming van (trek)vogels, dat is dus niet waar.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onjuist, zie miin antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De bollen zijn, in eerste instantie, bedoeld voor de vliegtuigen, met als bijwerking de vogels
De hoogspanningslijnen, zijn niet of bijna niet zichtbaar voor de vliegtuigen, vooral snachts niet. Omdat vliegtuigen een radar aan boord hebben, plaats men deze ballen op de kabels. Deze ballen reflecteren de radarstralen waardoor men een duidelijk patroon op het scherm komt>

Toegevoegd na 5 minuten:
Meestal geplaatst op de bovenste kabel, en in de buurt van vliegroutes waar de vliegtuigen relatief laag moeten vliegen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fremar
10 jaar geleden
Heb je daar een bronvermelding van?
fremar
10 jaar geleden
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/waarom-zitten-er-aan-sommige-hoogspanningsdraden-rode-ballen