Word je echt een hoopje as als een atoombom valt?

Je hoort verhalen dat als een atoombom valt,dat alles wat dichtbij is veranderd in een hoopje as,is dit echt waar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als je kijkt naar de gevolgen van de bom op Hiroshima, dan hangt het sterk af van de plaats waar je bent. Er zijn mensen helemaal opgelost, dus helemaal weg. Anderen verbrandden en er zijn ook foto's van mensen van wie de kleding helemaal weg was maar waarvan de bloemen of ruitjes van de jurk of zo op de huid stonden ingebrand, terwijl de mensen zelf nog leefden maar anderen ook al ook al dood waren, gemene brandwonden ( ook inwendig, denk aan de longen) waren natuurlijk algemeen. Dus die hoopjes as, ach. Dood en verderf, zeker en dat op een straal van vele kilometers rondom. Je vraag gaat niet over straling, dus dat komt nu niet aan de orde. Ook niet de neutronenbom, ook een lekkertje.
Als je de kans ooit krijgt, kijk dan eens naar de schitterende film van rond 1960: Hiroshima mon amour. Leerzaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een atoombom heeft 3 effecten:

1. Een explosie met alle gevolgen die je daarbij kunt voorstellen,

2. De uitstraling van een langdurige en gevaarlijk hoge radioactiviteit en

3. De natuurkundige theoretische kans op eeuwig durende kettingreactie van moleculen die uit elkaar spatten en in de geitenbrij weer legeren tot andere samenstellingen. (meestal stopt de kettingreactie na enkele meters wegens een gebrek aan de juiste 'dominostenen').

In alle drie van de gevallen verander je in een hoopje as:

1. Je wordt verpulverd door de extreem hete en krachtige explosie. Je hoopje as is dan wel onvindbaar trouwens.

2. Je sterft aan de gevolgen van misvormingen/kanker, wordt begraven of gecremeerd. Na verloop van tijd ben je dan een hoopje radioactieve as/aarde.

3. Planeet aarde vergaat en we zijn 1 grote hoop as geworden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de ontploffing kan de temperatuur oplopen tot 100miloen graden!
Dus ja alles in de directe buurt wordt totaal verwoest!
Zelfs as zal er niet meer Zijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is niet het geval. In Hiroshima heeft een persoon de explosie overleefd binnen 300 meter van het epicentrum, omdat ze was beschermd door een bankgebouw van gewapend beton en in knielende positie was. Een persoon buiten de bank had derdegraads brandwonden opgelopen en werd binnen twee seconden gedood door de schokgolf.

De gevolgen van een nucleaire explosie zijn velerlei en afhankelijk van allerlei factoren, men name de sterkte en het type wapen. In de Engelse wiki staat een goed artikel, het zou dit antwoord veel te lang maken om alle effecten te noemen.