Welke Nederlandse uitvinding is wereldwijd gewoongoed geworden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je denkt werkelijk dat dat er maar 1 is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Honderden . Google Antoine leeuwen hoek maar eens . Maar ook die van die boeken kist !?!? Qua Internatinal recht (zee recht ) Hugo de groot, Erasmus dat zijn ook denkers die nu nog steeds zelfs op Amerikaanse top universiteiten worden aangehaald en ons deken nog steeds beïnvloeden Maar ook echt uitvindingen , kijk eens naar Spinoza , van meetkunde , lenzen , filosofie . Ik zou maar niet over de boek druk kunst , of het haring kaken hebben want bijna ieder land heeft daar een eigen held voor .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, Nee. Maar anders wordt de vraag verwijderd (wellicht nu alsnog), omdat ik naar een lijstje (opsomming) vraag en daaruit geen beste antwoord uit te kiezen is. En dat mag niet volgens de richtlijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar hier is geen antwoord op te kiezen, zo niet een beste antwoord op te geven als we allemaal onze mening gaan geven over WELKE uitvinden nu het meest wereldwijd gebruikt wordt. Want dat zul je dan wel bedoelen? Onmogelijk toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En aan je reactie te zien wil je ook nog iets wat nu nog steeds gebruikt wordt wereldwijd terwijl iets misschien vroeger toch echt heel erg belangrijk is geweest.

Het beste antwoord

De microscoop (of de lenzen) is een nederlandse uitvinding en ook de verbeteringen waardoor nog meer vergroot kon worden, waren Nederlands. Hij wordt niet alleen in de hele wereld gebruikt, maar is ook nog eens onmisbaar geworden in de natuurkundige/medische wetenschap.

Toegevoegd na 15 minuten:
De onderzeeër blijkt ook een nederlandse uitvinding te zijn.
Cornelis Drebbel (Alkmaar 1572- Londen 1633)werkte voor de Royal Navy bouwde daar een aantal, waarvan elk model steeds groter werd als zijn voorganger. In 1615 voeren daarin 16 man al een uur of drie onder water in de Thames. Er was een stelsel van snorkelbuizen en luchttoevoer. Hij had echter ook een alchemische oplossing bedacht voor het ademprobleem. door het gas dat hij 'lucht' noemde, maar wat in feite zuurstofgas was, te ontdekken door salpeter te ontleden door verhitting. Hierbij kwam dit gas vrij.

Toegevoegd na 21 minuten:
Ook de kwikthermometer en een perpetuum mobile waren zijn uitvindingen.

http://wetenschap.infonu.nl/techniek/4841-cornelis-drebbel-uitvinder-van-de-duikboot.html
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op 17 oktober 1973 diende de N.V. Philips Gloeilampenfabriek een octrooiaanvraag in voor ‘een registratiedrager waarop informatie is aangebracht in een optisch uitleesbare structuur’. Dit was de voorloper van de compact disc of CD.
In 1970 was Philips begonnen met de eerste voorbereidingen voor een opvolger van de grammofoonplaat. Bij de ontwikkeling werkte Philips samen met Sony. De perspresentatie van de compact disc was in maart 1979. ’s Werelds eerste CD (The visitors van ABBA) werd op 17 augustus 1982 gefabriceerd in een Philips fabriek in Duitsland. De CD luidde de overgang in van analoge naar digitale muziek en legde de basis voor nieuwe digitale technologieën, waaronder de CD-Rom, de DVD en de huidige Bluray disc. In 2009 ontving Philips de prestigieuze IEEE Milestone Award voor de ontwikkeling van de CD.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ik gebruik helemaal geen cd's of dvd's meer. Media is digitaal af te spelen via MP3, of multi mediaplayer of streamen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Je vroeg naar een Nederlandse uitvinding die wereldwijd gemeengoed is geworden. Ik dacht ook als eerste aan de CD. Kijk eens naar het gat in het midden van een CD. Daar past precies een dubbeltje in.
Het zwaard, de windmolen, de sextant, de krant, de lens, de gloeilamp, de vacuvin, het cassettebandje, bluetooth, de compact disc, de klapschaats, de microscoop, aandelen,

Toegevoegd na 6 minuten:
duikboot, zaagmolen, electrische auto, kwikthermostaat, stormvaste paraplu, eten uit de muur, senseo, kogelvrijvest, kettingkast, wake up light, opvouwbare slee, sportbh, kunstgras en vast nog wel honderden dingen meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja daar leren we echt wat van.... Als je er geen moeite voor wilt doen zeg dan niks.
De buis die bij een duikboot wordt gebruikt om lucht te happen zodat ze onder water kunnen blijven terwijl de batterijen worden opgeladen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is wel een leuke !! Dagelijks gebruikt . Over heel de wereld ?! Misschien in de ruimte ? Bluetooth .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die had ik ook al gezegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry , Pelle sorry . Ik had eerst al een reactie gestuurd maar zag in eens dit artikel vond het zo leuk met dat berichtje erbij dat lukt niet als opmerking . Ik had in m'n enthousiast me niet gelezen wat er inmiddels allemaal is geschreven .