Ik weet niet of je het verhaal Flatland kent?
Dat is een verhaal over de 'inwoners' van een land dat maar twee dimensie's kent. Er is leven in een plat vlak. De inwoners kennen dus geen derde dimensie. Op een dag slaat er ineens een rots door het vlak heen. En die inwoners zien ineens een opstaande lijn verschijnen. Iets tot dan toe onvoorstelbaars voor hen. De derde dimensie.
Zoiets moet de 4de en 5 de dimensie ook zijn.
Alleen is dat voor de mens nauwelijks te vatten.

Het echte verhaal is ingewikkelder geschreven (in vierkanten en bol), maar dit geeft wel de essentie weer. Op deze manier heeft een natuurkundedocent het ooit aan me uitgelegd. Was voor mij verhelderend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verhaal van Flatland heb ik ook eens lang geleden gehoord. Je antwoord is OK +1
capthavoc
14 jaar geleden
Het lijkt me inderdaad makkellijker om uit te leggen wat de 2de dimensie is dan wat de 4 en 5de dimensie is. Als je je kan verplaatsen in de "gedachten? van die 2de dimensie bewoners dan voel je ook dat 4de dimensie bewoners ons zullen gebruiken om uit te leggen wat de 5de dimensie is ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. inderdaad! Analogie.

Andere antwoorden (3)

Er zijn maar 3 dimensies voor te stellen en alle verdere dimensies zijn niet in jouw ervaring voor te stellen, want je kunt ze niet voorstellen, het is onmogelijk... De vierde dimensie is tijd, daar is wiskundig goed aan te rekenen...

De vijfde dimensie weet ik dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vijfde dimensie is een totale controle over tijd... Reizen door de tijd bijvoorbeeld.
Ik snap het niet.

Dimensies, zijnde aspecten, impliceren een (nader te bepalen) continuüm.

Daar stopt mijn uitleg, want om welke dimensies het hier gaat en om welke situatie deze continua zijn uitgelijnd, blijft hier ongespecificeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit eens het verhaal van de platlanders gelezen en dat gaf me wel een leuk inzicht hoe wij het zouden ervaren als iets 4-dimensioneels onze 3D-wereld zou doorkruisen.
Stel je voor, je leeft in een plat vlak, dus je bent 2D, en een bol (dus 3D) gaat door dat vlak heen. Wat zie je dan?
Een stip, die verandert in een lijn die steeds langer wordt en dan weer korter en weer als stip verdwijnt.
Als nu een 4D-hand door onze 3D wereld zou gaan, verschijnen er volgens onze waarneming ineens 3D-voorwerpen in de lucht die steeds groter worden en vervolgens weer kleiner om dan weer te verdwijnen.
(5D gaat mij nog wat te ver, maar als je er lang over nadenkt....)