Wereldwijd is dat een Pinus longaeva van 5062 jaar oud
Deze staat ergens in de White Mountains, California, USA.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dezelfde bron maakt ook melding van een Quercus robur van 930 jaar oud in Zwitserland, een Quercus petraea van 866 in Bosnië
en een 700 jaar oude Tilia platyphyllos in Slowakije.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het gaat hier om de leeftijd van een individuele boom, er zijn echter wortelstelsels die ouder zijn (zie antwoord van Pelle) waar na het afsterven van het bovengrondse deel van de boom weer een nieuwe boom uit het oude wortelstelsel groeit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In zweden in 's werelds oudste boom gevonden: 9600 jaar oud.

In de provincie Dalarna is de oudste boom ter wereld gevonden. Wetenschappers aan de universiteit van Umeå hebben ontdekt dat deze spar al bijna 9600 jaar oud is. In de omgeving van de oeroude boom, tussen Lapland en Noord-Dalarna, zijn nog eens rond de 20 andere bomen van ongeveer 8000 jaar oud gevonden.

De eeuwenoude bomen zijn door wetenschappers getraceerd bij de boomgrens, tussen het noordwestelijke deel van Dalarna en de grens met Noorwegen. Zij ontdekten hier niet alleen de nog levende bomen, maar troffen ook resten van andere sparren aan. Proefmonsters van zowel de bomen als de boomresten werden voor onderzoek opgestuurd naar een laboratorium in het Amerikaanse Miami.

Uit onderzoek bleek dat de bomen tussen de 375 en de 9950 jaar oud zijn. Volgens Leif Kullman, professor aan de universiteit van Umeå, was deze spar één van de eerste bomen in Scandinavië en hoorde deze bij een bos dat vlak na de ijstijd ontstond.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze boom is dubbel zo oud als de boom in het eerste antwoord, zie ook de tweede bron.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar ja of je die meetelt of niet ligt aan jou want het gaat niet om de boom maar om het wortelstelsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die bijna 10.000 jaar geldt voor het wortelstelsel en niet voor een individuele boom (je weet wel stam met takken en blaadjes of naalden), maar dat is toch een indrukwekkende leeftijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik er ook bijgezet toch?