Hoe precies de hunebedden werden gebouwd, is niet helemaal zeker. Daar zijn dan ook vele theorieën over, net zoals over de bouw van de piramiden in Egypte, Stonehenge in Engeland en andere grote prehistorische bouwwerken. Sommigen spreken zelfs over verloren gegane technieken om de zwaartekracht deels op te heffen, 'levitatie'.

Het meest waarschijnlijk en dus ook de meest geaccepteerde theorie is dat men gebruik maakte van aarden hellingen, stammen om de keien over te laten rollen, spierkracht (wellicht trekdieren) en vooral veel geduld. Zie afbeelding en link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb ook weleens gehoord dat ze waarschijnlijk met veel mankracht / paardekracht keien via boomstammen lieten rollen en hevelen om zodoende de stenen toch op de plaats te krijgen waar men ze wilde hebben.

Wat bijzonder dat wij anno 2013 met al onze wetenschap en kunde niet kunnen bevatten hoe deze eenvoudige ongeleerde mensen tot zulke bouwwerken in staat waren.
Zij waren wat geleerdheid dom in onze ogen maar maakten de prachtigste bouwwerken ,waar wij nu nog versteld van staan hoe ze dat in hemelsnaam zonder al onze moderne hijsmachines hebben geklaard.
En als deze mensen nog terug konden kijken in onze tijd zouden zij versteld staan dat er anno 2013 zoveel geleerdheid bestaat en niet eens begrijpen en bevatten kunnen hoe zij tot zulke prestaties konden komen. Zij zouden zeggen wat een dom volkje leeft er anno 2013 , kunnen niet ee4ns begrijpen hoe wij hunnebedden maakten