Waarom heeft men nog geen blik ontworpen die na het openen automatisch terug sluit?

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik heb het over een blikje voor frisdrank.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ik neem aan dat je een groenten blik bedoelt.
Omdat je niets in een blik moet bewaren, dus openmaken, op eten of wat over is in een schaaltje of bakje in de koelkast zetten.Het weer dichtdoen heeft dus geen nut
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 juist
Blikken worden in de fabriek gesloten onder een beschermde atmosfeer. Dit om te voorkomen dat de inhoud gaat rotten. Wanneer een blik bij ons thuis weer geseald zou worden, dan zit er nog steeds lucht en de daarin aanwezige bacteriën en schimmels. Het zou binnen de kortste keren toch bederven...

Toegevoegd na 37 seconden:
beschermde = beschermende... :$
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je officieel, toch niets in geopende blikken mag bewaren, maar in bakjes of schaaltjes moet doen, behalve als het blikken van ogen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blikken en de sluiting daarvan moeten erg sterkworden uitgevoerd: om de producten erin te conserveren worden de blikken met inhoud vaak gesteriliseerd. Dit gaat in een soort industriele hogedruk pan. het blik moet dus grote drukverschillen aan kunnen.
Hierdoor is het practisch niet mogelijk een blik met sluiting zo te ontwerpen dat het weer hersluitbaar is.

Daarnaast, zoals in andere antwoorden al gezegd: zodra het blik open is, komt er lucht (en dus ook zuurstof) bij. Hierdoor kan, door de zure inhoud zoals fruit, het blik gaan oxideren ('roesten") waardoor je kleur en smaakafwijkingen kan krijgen aan het product. Dus na openen niet meer bewaren in het blik maar overbrengen in een bakje en zo in de koelkast bewaren.
14 jaar geleden
En als aanvulling:
Zo'n automatisch sluitend blik gaat natuurlijk gepaard met extra (productie) kosten. Als het product niet goed gaat verkopen, wat zo te lezen duidelijk het geval is, zijn dat de fabrikant de extra kosten niet waard.