Ja hoor. Amersfoort aan zee. strandvakanties in noord scandinavie worden nu echt lekker. We kunnen nu paprika's in nederland in de tuin kweken zonder kas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En een verwacht voordeel is dat de planten en bomen straks een grote groei kunnen maken. Ze kunnen vaak op meer plekken groeien en ze hebben genoeg 'voeding' aan CO2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door die heerlijke warme zomers geniet ik veel meer van mijn tuin. En door die koude winters kunnen we misschien weer eens fijn genieten van een elfstedentocht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet te voorspellen, op zijn best krijgen we een Rivièra aan de Noordzee, maar als de Golfstroom er mee ophoudt kan het ook een Newfoundland aan de Noordzee worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordeel dat je niet meer zo ver van huis moet voor een warme vacantie.
Nadeel dat je energie rekening in de zomer omhoog gaat,omdat alles wat verkoeling brengt 2x zo hard moet werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Daar wordt extra veel aan verdient. De horeca op de stranden.
De zouthandelaren in de winter.
En de energieleveranciers in de winter en de zomer (verwarming en airco).

De regering, reden voor extra belastingen.

Maar het uiteindelijke doel is dat de aarde weer beter kan worden. Misschien niet een voordeel voor ons nu. Maar wel voor ons nageslacht en natuurlijk de aarde zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over de hele aarde gezien wordt het er niet beter op. Vooral als de aarde met meer dan vier graden opwarmt worden grote gebieden onbewoonbaar.

De meeste wetenschappers gaan ervan uit dat meer dan twee graden opwarming automatisch leidt tot een grotere opwarming ( run away greenhouse) .

Maar natuurlijk zijn er gebieden op aarde die wel voordelen zullen hebben van een warmer klimaat ( als die inderdaad optreedt) :
-De landbouwgebieden kunnen naar het noorden verschuiven en daar zal hogere produktie plaatsvinden.

-Warmere temperatuur betekent minder stookkosten voor landen op hogere breedtegraden ( tenzij de warme Golfstroom verplaatst en de winters kouder worden) .

-Over het algemeen betekent warmere temperatuur ook meer regen , wat voor droge gebieden een uitkomst kan zijn.

-Landen in hogere breedtegraden kunnen profiteren van meer toerisme .

-Wijnbouw is mogelijk in noordelijker streken.

Dit zijn voordelen voor de mensen. Voordelen voor de natuur weet ik niet .

Toegevoegd na 13 uur:
Ik bedoelde met warmere temperatuur niet : de temperatuur in nu al gortdroge gebieden . Het gaat hier om gebieden met regenseizoenen die intenser worden - meer neerslag in die gebieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja want dan kunnen ze gaan olieboren op de noordpool.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de opwarming van de aarde zullen eilanden verdwijnen en grote gebieden vruchtbare en bewoonbare grond woestijn worden. Er zal meer cycloon vorming zijn rond de evenaar en meer overstromingen in bangladesh. Golfstromen kunnen worden ontregeld enz. Het is onduidelijk wat en hoeveel invloed dit precies gaat hebben op ons als nederlanders. Wel is duidelijk dat vooral arme mensen de dupe zullen zijn. Rijkere landen kunnen zich beter beschermen.
Ieder nadeel heeft natuurlijk zijn voordeel. Zo zal er meer werkgelegenheid zijn om dijken te verstevigen en zullen er wetenschappelijke doorbraken zijn om het klimaat naar onze hand te zetten (geo-engineering). Maar het erg naief om te denken dat we als mensen zomaar alles op aarde kunnen gebruiken en bevolken. Er zijn namelijk grenzen. We kunnen de kat uit de boom kijken, wie weet pakt het allemaal geweldig uit. We kunnen ook beginnen met onszelf te ontwikkelen om zo min mogelijk invoed te hebben op onze omgeving en er mee samen te werken.
Voordelen en nadelen kun je afwegen, hieruit kan een beslissing worden genomen die voordelig is op korte termijn of op lange termijn. Maar een betere vraag is Hoeveel geven we om de wereld en onze medebewoners?