Mag een bedrijf zomaar verblijf- en contactgegevens op internet zetten met toegang voor iedereen?

En zo nee, wat zijn mijn rechten en hoe kan ik die benutten?

Het is zo dat ik iets gekocht hebt via een site. Als ik mijn naam in google type vindt google een factuur op de site waar ik het product gekocht heb. Op die factuur staat mijn adres email en telefoonnummer en ook het bedrag dat ik betaald heb. Iedereen kan daar bij komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je al contact opgenomen met dat bedrijf? Het kan best zijn dat die niet snappen dat ze die factuur zo openbaar hebben weggezet.
Er is nog zo veel onwetendheid en onnozelheid op dat gebied! Dus eerst even met hen bellen en zeggen dat ze fout bezig zijn.

Het beste antwoord

Kennelijk is er iets heel erg fout bij de beveiliging van deze webwinkel.
Het mag niet voorkomen dat klantgegevens en hun aankopen via een webwinkel zo te achterhalen zijn.
Sterker nog: ze zijn verplicht je privacy te waarborgen.
Een goede webwinkel zal zijn transacties in een beveiligde omgeving laten plaatsvinden (https) waarin de door de klant ingevoerde gegevens versleuteld worden verzonden en verwerkt. Verder horen gevoelige klantgegevens op gescheiden databases en servers te worden verwerkt en bewaard.

Maar er zijn zat webwinkels die werken met gratis onbeveiligde open websites (lekker goedkoop), die eigenlijk opgezet zijn als een soort blog of forum.
Alle gegevens op zulke sites zijn dan door zgn. bots zoals Google die gebruikt op te vragen en openbaar te maken.

Wat je eraan kunt doen: Stel de eigenaar van de webwinkel iig direct op de hoogte van je ervaring en het lek in zijn website en stel hem aansprakelijk voor eventuele gevolgschade. (misbruik van je klantgegevens, betalingsfraude enz.)
Vraag of hij onmiddellijk actie gaan ondernemen om dit lek te dichten en zeg dat je e.e.a. nauwlettend in de gaten zult houden. Eis dat hij de website uit de lucht haalt en houdt zolang het probleem niet is opgelost.
Vertel hem dat je zonodig juridische stappen zult ondernemen als blijkt dat gevoelige klantgegevens van zijn website na 2 dagen nog steeds via Google of andere zoekmachines op te vragen is.
Doe dit via e-mail en, als het adres bekend is, per aangetekende brief. (belangrijk)

Daarnaast kun je dit tevens melden bij ConsuWijzer.nl , dat is de waakhond die over o.m. webwinkels en klachten daarover gaat.

Pas als je aantoonbare schade lijdt door zijn (voortdurende) nalatigheid kun je een schadevergoedingseis overwegen. Maar dat is vooralsnog 7 stappen te ver en een kostbare zaak. (advocaat enz.)