Werd NNG intertijd onder druk van de USA overgedragen aan Indonesia?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met NNG?

Antwoorden (1)

Bedoel je voormalig N N G :) ja zeker er werden wat afspraken in het vooruit zicht gesteld . Vrije verkiezingen tzt . Nederland wilde Nieuw Guinea een vorm van zelf bestuur geven en de diverse Papoea 'stammen daarin betrekken . Ook woonden er veel Indonesische Nederlanders die eerst Indonesië waren ontvlucht ( uit gezet ) en ja die konden weer in pakken . Ja Amerika wilde Soekarno te vriend houden ,waarom ? Om Indonesië niet richting het communisme te drijven . Ja er werden deals gesloten de communisten streden eerst MET Soekarno om de Nederlanders er uit te krijgen . Toen dat klaar was werden ze (mogelijk een miljoen of meer ?) Geïnterneerd op een Vd eilanden onder erbarmelijke omstandigheden . En uit eindelijk gedecimeerd toen Soeharto het over nam . Ja Amerika vond dat Nederland weg moest , uit Azië ! ik geloof Robert Kennedy heeft er speciaal nog een reisje voor naar Nederland gemaakt . En dat mogelijk met Bernhard geregeld (de film waarin Daan Schuurman Bernhard speelt ) en Luns werd voor een feit gesteld . Dat laatste is geen feit maar wordt ook in die film gesuggereerd . Amerika gaf Soekarno , en Soeharto , maar ook de leider van de Filipijnen de vrije hand om iedere opstandeling tot communist te bestempelen en dan op te ruimen kort door de bocht . Ook op Voormalig N N G werd er pittig huis gehouden :( en die verkiezingen lieten wel heel lang op zich wachten . Ps Adriaan v Dis werd pas nog de toegang ontzegd van Irianjayja .