Hoe kan het dat wol zacht aanvoelt, maar wanneer je er een trui van aan hebt het dan pikt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Het staat vast dat een verkeerde behandeling en wassen in een verkeerd wasmiddel de haren van wol krom trekt. Daardoor gaan de uiteinden haaks op het weefsel staan en dan prikt de wol heel erg. Maar afdoende is het verschijnsel nooit verklaard. Het komt al vele eeuwen voor en vandaar dat onze voorouders altijd linnen onder wol droegen. Ook zij konden geen wol op hun huid verdragen.

Je kunt proberen de trui zo warm mogelijk te strijken. Dat is niet goed voor de wol, maar helpt soms. Ook kan je de trui telkens in een ander wasmiddel wassen om op die manier erachter te komen wat er het beste ervoor is. Ook helpt het wel eens om de trui een nacht in de diepvries te leggen.
Amadea
11 jaar geleden
In de huid van b.v. je vingertoppen zitten veel tastzenuwen waardoor je goed kunt voelen, maar dat zegt niets over het prikken want dat wordt waargenomen met pijnzenuwen, daar komt nog bij dat je huid van handen en vingers wat steviger is dan de meeste andere huid omdat je er vaak mee moet grijpen; de lichte pijnprikkels van wol bereiken de daar aanwezige pijnzenuwen dus niet.