Op welke manier kan je het verloop van de CO2 – concentratie in de atmosfeer op de langere termijn goed meten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Goeie vraag. Hiervoor moet je gewoon de basisregels van statistiek volgen zoals die bijv. heel goed aan Universiteit Gent wordt gedoceerd:

Je moet voldoende metingspunten hebben en een voldoende spreidingsduur. Klimatologie wordt altijd bekeken over 150 jaar, maar geen enkele mens heeft tegenwoordig daarvoor geduld. Dus werkt men met korte termijngegevens, wat heel gevaarlijk is. Je begrijpt als je met een latje van een millimeter een lengte van één meter wil meten je immers al snel heel gevaarlijk bezig bent, zeker als je met een metalen latje werkt dat misschien één mm was bij 5 graden maar al een stuk groter is bij 30 graden Celsius.

Daarnaast moet je zien wat je meet: Jij wil CO2 meten in de lucht en net zoals waterdamp H20 is dat een gas dat varieert naargelang de temperatuur.

In de film van Al Gore zie je immers continu een verband tussen grotere warmte en meer CO2 (bijna alle gassen die samen tot tellen als ook ozon 03 zijn broeikasgassen) maar omgekeerd is erg gevaarlijk, en dat vergeten mensen die minder wetenschappelijk zijn snel, omdat we elk van ons graag roddelen en daarvoor onze eeuwige angst om te sterven of pijn te hebben onwetend misbruiken in onze perceptie. Je moet dus gelijktijdig de temperatuur meten en de luchtdichtheid die bepalend is voor de opname van waterdamp e.d.

Simpel uitgelegd: In koude lucht slaat water en koolstofroet neer, in warmere lucht wordt koolstof en water opgenomen tot optimale 'verzadiging' van de lucht en kan ze meer verspreid worden.

Wind ontstaat dan simpelweg uit temperatuursverschillen door de instraling van de zon terwijl de aardbol draait en de loodrechte instraling gigantische opwarmingen geeft waardoor de lucht uitzet en bijv. alle waterdamp en CO2 gemakkelijk opneemt en verplaatst naar koudere streken.

We moeten vervolgens meten BUITEN de stad (min. 500 meter van bebouwde kom) en dat meetpunt moet zo blijven (dat is al een kernprobleem in de data nu, tot de helft van de meetpunten voldoen al niet meer).

Sinds twee jaar wordt dit gemeten vanuit satellieten en dat is een gigantische stap voorwaarts.

Tot slot moet de data dan ook wetenschappelijk worden neergezet en daar gelden weer de statistische regels van een normale X-en Y-as zoals op http://logocom.be/technisch/opwarming/normal-graph.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie echt meer wil weten over de statistische regels en meetpunten, moet durven het boek http://www.staatvanhetklimaat.nl/over-marcel-crok/ lezen en ik heb thuis ook het absolute meesterwerk http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/qj.49705522921/abstract dat een levenswerk is van Easton over de WERKELIJKE klimaatperiode. Ik was er vier dagen niet goed van toen ik in het boek exact las wat de cijfers waren, de werkwijze en heel apart wat de interpretatie kon zijn en wat ook persoonlijk kon verondersteld worden of de vragen die daarbij rezen. Heel frustrerend omdat ik dacht met de huidige technieken beter te zijn dan deze van dit boek uit (schrik niet): 1928!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft het boek zelfs niet te kopen, je vindt het op google.docs op deze link: http://books.google.fr/books?id=-T8VAAAAIAAJ&pg=PA01#v=onepage&q&f=false waarbij je later eventueel de pagina kunt veranderen in het stukje PAxx

Andere antwoorden (2)

Hoe je het op korte termijn meet, maar dan misschien met minder meetpunten al is dat niet eens noodzakelijk. Het enige wat je wilt, is een groter meetdomein. Het is niet zo dat dit in apparatuur verandert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bekende hockeystick curve berust op meetpunten, hoog op een vulkaan op Hawaii (Mauna Loa). Dit om zoveel mogelijk korte termijn invloeden uit te sluiten.