Door al het magma wat nog in de aarde zit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het binnenste van de aarde zit inderdaad magma. Dat warmt de aarde van binnen al op. Ook omdat de aarde uit platen bestaat die bewegen (convergerend, divergerend of transform) komt er hitte vrij en kunnen er vulkaan uitbarstingen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aarde is ontstaan uit een deel van een schijf van stof en gruis, die zich rond de zich nog vormende zon bevond.

Dat stof en gruis vormde klonters. Die trokken elkaar in de loop van miljoenen jaren aan door hun zwaartekracht. Zo smolten steeds meer klonters samen.

Elke volgende samensmelting van klonters leverde meer energie op. Op den duur ging het namelijk al om een redelijke planeet, waar redelijke klonters opvielen. Dat produceerde veel warmte.

Zo ontstond een gloeiende oer-aarde.

De buitenkant koelde natuurlijk af door uitstraling naar de koude ruimte. De goed geïsoleerde binnenkant bleef warm.

Maar die beginwarmte was niet genoeg om de aardkern ook nu nog warm te houden. Er zijn nog twee extra effecten.

Het eerste effect is de maan. Die draait rond de aarde. We kennen allemaal de eb en vloed die dat op aarde veroorzaakt. Die getijden beperken zich niet tot het water - dat reageert alleen maar het heftigste omdat dat vloeibaar is en zich dus makkelijk beweegt. Ook de aarde zelf is enigzins plooibaar. Dus de aarde zelf bolt ook op, net als de vloed een opbolling van het water is.

Doordat de maan rond de aarde draait, wordt de aarde continu gekneed. Dat veroorzaakt een hoop warmteproductie.

Het tweede effect is radioactiviteit. In de aarde zit radioactief uranium, en zelfs plutonium. Hoe dieper je komt, hoe meer uranium en plutonium, want die zware elementen zijn tijdens de vorming van de aarde naar beneden gezakt.

Die radioactiviteit veroorzaakt de meeste warmte die nu nog in de aardkern aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb je een bron voor de verhitting door de getijdekrachten van de maan? Ik heb namelijk nog nooit gehoord dat dat bijdraagt aan de warmteproductie in de aarde. Ik weet dat het wel werkt bij de galileische manen, maar gezien jupiter nogal veel zaarder is dan de maan betwijfel ik of dat bij het aarde-maan systeem ook werkt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Directe bron heb ik zo niet. Ik weet wel _dat_ het zo is - en het is ook logisch dat het zo is. Als getijdekrachten door Jupiter op Io zo groot zijn dat Io alleen daardoor vulkanisch is, hebben getijdekrachten ook op de aarde een warmteproducerend effect. Je hebt gelijk als je zegt dat dat effect veel minder groot is, maar het is er wel. Zoals ik al schreef, in de aarde is de extra warmteproductie door radioactief verval veel groter dan de warmteproductie door de getijdekrachten van de maan en de zon.
Van de enige energiebron in ons zonnestelsel.