hoeveel weegt vuur?

mijn dochtertje van 7 jaar vroeg toen we rond het vuur buiten zaten. Ik vond het moeilijk om te antwoorden , maar toch slim van haar om het zich af te vragen .

Toegevoegd na 4 dagen:
bedankt voor de vele reacties en antwoorden alhoewel het nog niet duidelijk is wat het antwoord is ga ik mijn dochtertje proberen uit te leggen hoe het in elkaar zit .

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooie vraag!
Antoni
11 jaar geleden
Met een aantal tegenstrijdige antwoorden, gaat het lastig worden uit te leggen hoeveel vuur weegt...
Amadea
11 jaar geleden
Lees ook http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vlam-gewicht.52369
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wow wat een ruzie zeg!
ik denk zelf dat het meer te maken heeft met dichtheid dat vuur opstijgt en niet mat warmte.
maar misschien heb ik het mis.
Ik denk zelf dat vuur geen massa heeft. Ik zal het morgen aan onze natuurkunde leerkracht vragen. Hoop dat hij het me zal uitleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een hele goeie vraag trouwens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Melissa 10
Ik heb hieronder allemaal kleine stukjes geknipt uit de antwoorden en reacties
die allemaal gegeven zijn op jouw interessante vraag.

: Aarde trekt jouw harder aan dan de Maan.
: Vuur duwt niet op Aarde
: en dat Kaïn jaloers was
: alsof een God (wie wil leest ‘saaie natuurkracht’)
het omzet en naar de hemel brengt
: de broedermoordenaar was dan ook te zwaar om naar
de hemel te gaan
: Wat weegt minder, een kilo pluimen of een kilo hout.
: het volume dat het vuur beslaat is enorm heet,
en dus zijn de moleculen hierin heel ver uit elkaar,
en hierdoor stijgt het vuur in de koude lucht,
ook al heeft vuur een massa en een gewicht.
: Dus vuur bestaat uit CO2 en andere verbrandgassen, roet,
as en zelf onverbrande deeltjes,
met een dusdanig hoge temperatuur dat het licht afgeeft,
en dat is wat wij "vuur" noemen.
: Je moet onderscheid maken tussen massa en gewicht.
: Massa is een intrinsieke eigenschap van de materie in ons
zichtbare en tastbaar heelal,
en vuur is niet anders dan een verzameling atomen die
allemaal afkomstig zijn van het brandende hout en de
zuurstof uit de lucht die nodig is om de brand gaande te
houden
: Als iets lichter is dan het medium dan stijgt het op
en heeft het een negatief gewicht.
: Niet dat ik denk dat een zevenjarige het dan begrijpt hoor…
: Zou je het vuur de ruimte geven, dan zouden die kleine
deeltjes vervliegen
waardoor je weegschaaltje steeds minder aangeeft
: als je een vlam zou kunnen vangen in een luchtledige
doos, zou het wel iets wegen,
aangezien je van 0 atomen gaat naar een verzameling
moleculen van brandbaar gas, zuurstof, water en CO2. Melissa 10,
Ik wens jou alle sterkte toe om uit deze overvloed aan
mooie en technische antwoorden een keuze te maken
en jou dochtertje van 7 een begrijpelijk antwoord te geven
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leuke vraag en super dat je vragen van je kind serieus neemt. Zouden meerderen moeten doen. Wis je dat die vraag in een oud boek ook gesteld werd? In een oud boek II Esdras, stelt iemand de vraag hoeveel vuur weegt.
De persoon in het boek wist het antwoord niet. Het kan ook een negatief antwoord zijn.
1. Weeg iets dat moeilijk brand zoals een stuk metaal
2. Doop het in de was benzine steek het in de fik en weeg het direct terwijl het brand.
3. Trek dan de massa van het gewogen gewicht af van het originele gewicht.
4. Reken aan gewicht voor de wasbenzine
5. Het antwoord kan ook negatief zijn omdat vuur iets licht optilt? * Don't try this at home

Het beste antwoord

Vuur weegt niks.
Het bestaat natuurlijk wel uit deeltjes (die branden), maar die deeltjes zijn afkomstig van dat-wat-er-brandt.

Zou je in een afgesloten ruimt iets in de brand steken, een blok hout ofzo, en je zou die kunnen wegen, dan zou het gewicht niet veranderen. Wat er eerst was aan hout, verandert door het vuur in as en rook en roet en meer van dat fraais, maar het gewicht verandert niet.

Zou je het vuur de ruimte geven, dan zouden die kleine deeltjes vervliegen waardoor je weegschaaltje steeds minder aangeeft.

Maar het vuur zelf weegt niks ; het zijn de brandstofmoleculen die een reactie aangaan met de zuurstof in de lucht.

Vergelijk het maar met licht of warmte ; daar krijg je de weegschaal ook niet mee in beweging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vuur is niets anders dan een stof die onder invloed van een chemische reaktie (oxidatie) gaat gloeien. Bij een chemische reaktie gaat geen massa verloren. Alleen doordat de omringende lucht koeler en zwaarder is stijgt de hete stof op in de vorm van een vlam. Vuur heeft dus wel degelijk gewicht ! PS. die min is niet van mij !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar die brandstof was er al voor het vuur er was evenals het gewicht. Zie mijn bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die brandstof IS het vuur en IS dus het gewicht ! Je weegschaaltje wordt wel lichter omdat de massa van het schaaltje is verdwenen en elders is neergeslagen. Maar de massa zelf is niet verloren gegaan. Zoals je zelf al schrijft. Zou je de vlammen vangen, afkoelen en wegen, dan zou je weer gewoon het gewicht meten.
Afgekoelde vlammen zijn o.a. het roet, de rook en de vrijgekomen gassen als CO2 e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PS. uit je eigen bron:
(...) als je een vlam zou kunnen vangen in een luchtledige doos, zou het wel iets wegen, aangezien je van 0 atomen gaat naar een verzameling moleculen van brandbaar gas, zuurstof, water en CO2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vuur heeft gewicht, dat staat als een huis.
Wat je waarneemt (=ziet) zijn fotonen die door de moleculen waaruit vuur bestaat worden uitgestraald, maar dat betekent niet dat vuur geen massa heeft.
Vuur bestaat uit deeltjes, deze hebben massa, en onder invloed van de zwaartekracht dus ook gewicht. Punt is dat vanwege de hoge temperatuur het soortelijk gewicht lager is dan van de omringende koude lucht, dus volgens het principe van Archimedes zal vuur stijgen. Als rook voldoende stijgt en afkoelt, wordt op een gegeven moment zwaarder dan de lucht omheen en gaat dan zakken. Dus helaas, Marleen... :-(
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe kan iets niets wegen, een heleboel vuur moet toch wel iets wegen? Het kan ook een negatief antwoord zijn.
1. Weeg iets dat moeilijk brand zoals een stuk metaal
2. Doop het in de was benzine steek het in de fik en weeg het direct terwijl het brand.
3. Trek dan de massa van het gewogen gewicht af van het originele gewicht.
4. Reken aan gewicht voor de wasbenzine
5. Het antwoord kan ook negatief zijn omdat vuur iets licht optilt? * Don't try this at home 6. Ik speculeer maar ,

Andere antwoorden (1)

1 liter lucht weegt 1,3 gram. Het vuur stijgt op en is dus lichter.
Een "liter vuur" zal dus ruwweg een gram wegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben erg benieuwd naar de reden achter deze minnetjes.. ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vuur is gas en vaste stoffen in aerosol vorm die zo heet zijn dat ze licht afgeven. Het antwoord van Taimen was zeker niet zo slecht!!