Gaat sneeuw lang mee?

op een berg bijvoorbeeld.
is dat altijd dezelfde sneeuw?
kan het soms ook heel oud worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je hebt een mooie avatar geprutst;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik niet hoor.
mijn zoon.
ik vind hem ook leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja man, vet... Nu moet je maar wat punten sprokkelen. Dit gaat nergens over... :P

Het beste antwoord

Sneeuw kan zeer lang mee gaan. Duizenden jaren zelfs!

Als de temperatuur laag genoeg blijft, zal de sneeuw hooguit langzaam verdampen. Maar dat is meestal zo traag, dat het effect niet te merken is.

Op de polen wordt onderzoek gedaan aan klimaatverandering door stukken ijs te boren. Deze boorkernen van soms wel meer dan een kilometer lang, zijn 150.000 jaar geleden begonnen met hun ontstaan als.. Juist. Sneeuw. Elke winter valt er meer sneeuw overheen, en de onderliggende lagen worden steeds compacter tot er solide ijs uit ontstaan is. Maar de moleculen zijn nog hetzelfde.

Zo heb je ook op gletschers in de bergen sneeuw / ijs dat al tientallen jaren ligt. Met de veranderingen in klimaat zien we nu wel dat een groot deel van dit zeer ouder ijs/sneeuwpakket nu kleiner ipv groter wordt. Dus misschien is dit antweoord over 10 jaar niet meer geldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jazeker! Wanneer lagen boven lagen komen, wordt de sneeuw onderaan platgedrukt door het bovenliggende gewicht. Het wordt ijs. Door de jaren een eeuwen heen bouwt zich een flinke plak op en dit gaat door zijn eigen gewicht vervormen en heel langzaam bergaf stromen. Een gletsjer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met eeuwige sneeuw wordt bedoeld de sneeuw die op de top van een berg ligt en die het gehele jaar door blijft liggen. De "sneeuw" die aldus blijft liggen, lijkt echter niet meer op de zachte, juist gevallen, sneeuw. Het is eerder een harde, witte ijslaag.

Over het algemeen zal de sneeuw die in de winter valt, in het voorjaar en in de zomer gaan smelten doordat de temperatuur dan, in elk geval overdag, boven het vriespunt komt. Door het smelten van deze sneeuw krijgen rivieren zoals de Rijn veel van hun water. Een ander deel van de sneeuw zal sublimeren, dat wil zeggen: direct verdampen zonder dat er water ontstaat.

Op plaatsen waar in de winter meer sneeuw valt dan in de rest van het jaar verdwijnt, ontstaat eeuwige sneeuw. Dat de sneeuw niet volledig wegsmelt, kan komen doordat de sneeuwlaag te dik is, doordat het te koud is, of omdat de sneeuw een groot deel van de dag in de schaduw ligt.

De ondergrens van de eeuwige sneeuw, de sneeuwgrens, ligt door de jaren heen op een min of meer vaste hoogte. Bij landen met een warmer klimaat ligt de sneeuwgrens hoger. In de poolstreken ligt de sneeuwgrens op zeeniveau. In de Alpen ligt de grens op ongeveer 3200 meter hoogte. Bij de evenaar, op de warmste plekken van de aarde, ligt de sneeuwgrens op meer dan 5000 meter hoogte.

Als de laag eeuwige sneeuw zich steeds verder opbouwt en dikker wordt, gaat deze tenslotte langzaam naar beneden stromen. Daardoor ontstaat een gletsjer. Een andere manier waarop het teveel aan sneeuw naar beneden kan komen, is door een lawine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sneeuw gaat heel lang mee, maar je moet die sneeuw wel onder 0° bewaren, anders is het snel afgelopen... Afgezien van het vriesdrogen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het goed onthouden heb dan smelt de sneeuw van onderaf.
Maar hoe lang het duurt is mij niet bekend. Het ligt aan de plek waar het ligt en of de zon op die plek veel schijnt.