Een brilflens wordt ook wel steekflens genoemd en zorgt voor een verbinding in een pijpleidingstelsel, meestal toegepast tussen een pijp en een afsluiter.

Toegevoegd na 13 minuten:
Aanvulling:

Om leidingsystemen voor onderhoud te kunnen scheiden en de veiligheid van het personeel te kunnen waarborgen, gebruikt men brilflenzen (spectacle blinds).

Door de bouten te lossen en een gedeelte van de bouten eruit te halen, kan men via de topbout de brilflens
draaien in de gewenste stand. Men dient wel de pakkingen te vervangen na het draaien.
Bij grotere diameters wordt de brilflens in twee gedeeltes geleverd, zogenaamde (paddle) spade en spacer, om het gewicht te beperken.
Steekflenzen hebben dezelfde functie als brilflenzen; het afsluiten van een leidingsysteem. Ze zijn echter
dunner uitgevoerd en niet permanent gemonteerd. Ze worden verwijderd als men het systeem weer in
bedrijf wil nemen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een steekflens en brilflens is niet hetzelfde..en mijn vraag is hoe werkt een brilflens?
AWM
14 jaar geleden
Ze hebben wel dezelfde functie, zie mijn aanvulling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik dat ze dezelfde functie hebben..
Alleen een steekflens word volgens mij tussen 2 delen van een leiding geplaatst en een brilflens word in de leiding gedraaid als ik het goed heb..En dat was mijn vraag hoe werkt dat?
Maar je antwoord is al best duidelijk hoor...
AWM
14 jaar geleden
Wat studeer je in godsnaam? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks bijzonders..Maar heb maandag examen, en daarna komen er nooit meer zulke vragen van mij;-)