Absoluut.

We leren met de dag bij over de werking van onze eigen hersenen, en komen met de dag verder in de ontwikkeling van AI. Tevens zijn er al een heleboel ingenieurs die bezig zijn met computers bepaalde taken te leren zoals dat ook in de hersenen gebeurt; willekeurig verbindingen maken, die sterker worden naarmate ze vaker gebruikt worden, gecombineerd met "beloning" voor succes. Op deze manier blijken sommige handelingen beter op te pikken te zijn voor een AI dan middels top-down programmeerwerk, omdat de computer met oplossingen komt die men zelf niet kan bedenken.

Een beetje vergelijkbaar met genetische algorithmen, waarbij het proces van natuurlijke selectie geleend wordt voor de ontwerp van vliegtuigen en dergelijke - neem een basisontwerp, en laat de computer een lading "kopietjes" maken met eventueel wat willekeurige aanpassingen, en kijk welke het beste werkt. Herhaal met degene die het beste resultaat gehaald heeft. Doe dit een flink aantal keer, en je hebt je gezochte resultaat, al zal dat niet altijd helemaal zijn wat je zelf voor ogen had, en vaak iets waar je simpelweg niet aan gedacht had.

Afhankelijk van je definitie van bewustzijn kan het sneller of minder snel gaan. Maar er komt een moment dat niemand er meer onderuit komt.

Toegevoegd na 17 minuten:
Voor de volledigheid - je eigen hersenen werken volledig middels elektrische signaaltjes en neuronenverbindingen. Computers werken volledig middels elektrische signaaltjes, en die neuronenverbindingen worden de afgelopen jaren zeer sterk gesimuleerd. Computers benaderen de werking van onze hersenen steeds dichter, met de voordelen dat ze tevens een heel stuk sneller kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Jazeker kan dat.
Wij mensen zijn ook "maar" computers en hebben ook een buwustzijn. Op het moment dat je bewust wordt, heb je een bewustzijn. En het zal ook zeker niet lang meer duren voordat dit gaat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jc54
14 jaar geleden
.................en ze leefden nog lang en gelukkig!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kans is aanwezig ja.
Nee, een stuk mechaniek, al wordt het nog zo intelligent aangestuurd, zal zich nooit bewust worden van iets. Het kan wel reageren op signalen, maar dan moet dat toch eerst ingeprogrammeerd worden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals mensen en dieren zeg maar :p
jc54
14 jaar geleden
idd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus kan het wel.
jc54
14 jaar geleden
Nee, want daar komen gevoelens bij kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn diverse soorten sensoren waarmee computers kunnen zien horen voelen ruiken noem maar op, dus ook dat probleem is uit de wereld.....
jc54
14 jaar geleden
Ik wacht de ontwikkelingen af, maar voorlopig blijf ik bij nee!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Nee, een stuk mechaniek, al wordt het nog zo intelligent aangestuurd..."
Zijn de hersenen eigenlijk niet ook gewoon een computer?
Wat als wij die later kunnen nabouwen?
Bewustzijn is op een subjectieve manier reageren op indrukken van de buitenwereld. Computers reageren echter op een objectieve manier op indrukken van de buitenwereld. Om ze dus een 'bewustzijn' te geven hoeven ze alleen maar 'niet objectief' te reageren. Om dat voor elkaar te krijgen moet je de computer eigenlijk blootstellen aan allerlei onvoorspelbare invloeden van buitenaf die hem ontregelen en fouten laat maken. Dus eigenlijk heeft een computer, die geinfecteerd is door een computervirus al een zekere vorm van bewustzijn... Het grappige is dat wij eigenlijk dat soort computers helemaal niet zo praktisch vinden, waarmee we eigenlijk stellen dat ons eigen bewustzijn dat ook niet is bij het oplossen van bepaalde problemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan moet de mens eerst uitvinden hoe hersenen werken. Zelf iets volwaardig ontwerpen lukt mijn inziens niet. Maar om hersenen na te maken is de eerst vereiste dat je weet hoe het werkt. Daarna kan je het misschien ietsiepietsie namaken, maar dat zal niet "eenvoudig" zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je altijd naar de zon kijkt, raak je blind!
Er zitten minimaal vier woorden in je vraag die niet een vast kader hebben: computers, bewustzijn, kunstmatig, en intelligentie. Dus afhankelijk van je definities: ja, dat kan; maar is niet 't geval in alle mogelijke aannames/gestelde begrenzingen.

Computer: zijn je hersenen ook een computer? Is een enkele schakelaar die op 0 of 1 kan staan, ook een computer?

Bewustzijn: tja... da's een érg vaag begrip.

Kunstmatig: wat is nog kunstmatig, wat niet meer? Is 't kunstmatig of natuurlijk, als je een kind krijg? Natuurlijk? Hoezo dan? Zonder bepaalde handelingen, was dat kind er nooit gekomen... Een computer genereert een getal. Is dat kunstmatig? Hoezo dan? Het is toch simpelweg de natuurlijke uitkomst van een bepaalde formule?

Intelligentie: nog zo'n vaag begrip, waar niemand 't over eens is.

Kortom, je kunt alle kanten uit met je vraag. Iedereen hanteert andere definities (die bovendien ook nog onderhevig zijn aan de input die anderen geven), dus je zult ook van iedereen weer een ander antwoord krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want dan blijft het volgens mij altijd kunstmatig. Nooit echt een bewustzijn zoals wij mensen die kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewustzijn is bezieling... Bezieling van wetende dat... Een pasgeboren baby kan niet denken, omdat er nog geen taal is om te denken, maar het is interactief... Interactief met de omgeving, is één met de omgeving... Een pasgeboren baby heeft geen gewoontes, programma´s dus in de hersenen, een tabula rasa is het... De baby reageert op kou en warmte op geluid en stilte, op voeding en ontlasting, dat is het gevolg van bewustzijn... De dus de bezieling... Op het moment dat die bezieling weg is is de baby in feite een ding, een voorwerp, want er is geen interactie meer met de omgeving...
Een pc heeft geen bezieling, is dus altijd een voorwerp, cybernetisch kun je er een doel van reactie in maken, maar daarmee verleen jij er geen bewustzijn aan...

Kunnen computers een bewustzijn krijgen dmv kunstmatige intellgentie? Er bestaat geen kunstmatige intelligentie, dus: Nee, kan niet...