Bestaat er een Nederlandse verlichtingsfilosoof?

Ik heb genoeg kunnen vinden over verlichtingsfilosofen uit andere landen behalve uit Nederland.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Wat dacht je van Philips?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik veel aan zeg:)

Het beste antwoord

Misschien dacht je dat de volgende filosoof geen Nederlander is maar dat is (volgens wikipedia) niet zo. Wel heeft hij Portugese wortels. Dat is vermoedelijk de rede dat je niet aan hem denkt:
Baruch Spinoza (Latijn: Benedictus de Spinoza, Portugees: Bento de Espinosa of Despinosa; Amsterdam, 24 november 1632 – Den Haag, 21 februari 1677) was een Nederlands filosoof, wiskundige en politiek denker[1] uit de vroege Verlichting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, ik wist niet dat hij Nederland was. Erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederlands*

Andere antwoorden (1)

Erasmus.
Maar ik moet zeggen dat ik het zelf ook soms verwarrend vind wat nou onder verlichting en wat onder moderne tijd valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel Erasmus zeker verlichtingskenmerken heeft wordt hij toch vaker tot de Renaissancefilosofen gerekend, dat komt enerzijds door de tijdsdatering en anderzijds door de kenmerkende humanistische interpretatie welke zo aanwezig was in de Renaissance.
Maar in ruim verband kan hij inderdaad een vroege verlichtingsfilosoof zijn