Hoe heet dit "effect" wat ontstaat als je telefoon 'botst' met een andere 'straling' ?

Ik wist niet goed hoe ik mijn vraag moet stellen, vandaar de aanhalingstekens. Ik ben er namelijk niet zeker van of het fenomeen dat ik beschrijf daadwerlijke daardoor wordt veroorzaakt. Ik hoorde het zojuist in de herhaling van Pauw & Witteman en besloot daardoor deze vraag te stellen. Hoe heet "effect" dat ontstaat om 35:45? Waardoor wordt het veroorzaakt?

http://pauwenwitteman.vara.nl/Uitzending-detail.113.0.html?&tx_ttnews%5BbackPid%5D=1546&tx_ttnews%5Btt_news%5D=27127&cHash=70f1cb0b1075286e2f72424bc02126bb

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dit geluid wordt veroorzaakt door hoogfrequent instralen van het digitale GSM signaal in (laagfrequente-) audiolijnen.
Als de GSM dichtbij een gevoelige microfoondraad gehouden wordt dan kan het zendsignaal door die draad opgepikt worden en kan de microfooningang als een soort van radio-ontvanger het HF-signaal demoduleren en als storend geluid op het normale microfoonsignaal toevoegen.
Waarschijnlijk heeft één van de gasten zijn GSM in zijn zak vlak bij de plek waar de zender van zijn draadloze microfoontje aan zijn broekriem hangt.
Elke GSM zal af en toe contact maken met het GSM-net, ook als hij niet echt een gesprek of SMS ontvangt, dat geluid is wat je door de uitzending hoort.
Het effect heet dus "hoogfrequent instraling".

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor de tijd van GSM telefonie had men ook wel eens last van HF instraling door etherpiraten die met grote zenders de normale radio en TV ontvangst en het draaien van grammofoonplaten in de buurt kon verstoren. Vooral goedkope audio-apparatuur had last van mogelijk instralen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Precies! Op die manier wist ik vroeger in de auto al een paar seconden vantevoren dat mijn mobiel zou overgaan. Dat hoorde ik op de autoradio, die begon dan net zo'n geluid te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh dat is dan hetzelfde als dat mijn man of ik onze mobiel 's nachts te dicht bij de wekkerradio leggen en dat we dan 's nachts wakker schrikken van een signaal. Het duurt veel korter dan in het programma maar het is vaak zo'n 2/3x per nacht. Wat gebeurt er dan want we worden niet gebeld?
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat is een ander effect dan gebeld worden. Als je wordt gebeld, zoals ik beschreef, wordt er vrij veel informatie uitgewisseld tussen zender en telefoon voordat er wordt besloten dat de telefoon moet overgaan. Dat uitwisselen van informatie hoor je. Wat jij hoort, is een ander effect. Elke telefoon zal eens in de zoveel tijd even contact maken met het netwerk "om te laten weten dat hij er nog is". Hoe vaak dat gebeurt is afhankelijk van je provider. Bij mijn telefoon is het eens per vier uur; dan laat mijn telefoon even weten dat hij er nog is, en dat duurt zo'n drie seconden. Bij sommige providers gebeurt dit vaker als je op een ander netwerk zit. Ik had ooit een telefoon waarvan de batterij in Nederland heel lang meeging, terwijl hij in het buitenland veel sneller leegliep. Dat kwam doordat de telefoon in Nederland elke vier uur even contact zocht met het netwerk, maar in het buitenland elk half uur, dus acht keer zo vaak. Die 2 tot 3 keer per nacht komt goed overeen met de eens per vier uur van mijn telefoon. Als jij om 23:00 naar bed gaat en de telefoon maakt om 23:15 even contact, hoor je dat geluid om 23:15, om 03:15 en om 07:15; drie keer dus, want de keer daarop is om 11:15 en dan lig je niet meer in bed. Als je om 23:00 naar bed gaat maar de telefoon heeft toevallig net om 22:45 contact gemaakt, dan maakt de telefoon de volgende keren contact om 02:45 en 06:45; twee keer dus. De keer daarop is om 10:45, en dan ben jij al wakker. Kwaad kan dat allemaal niet. Je kunt het probleem verhelpen door je telefoon wat verder van je wekkerradio te leggen, maar dat zul je zelf natuurlijk al lang hebben bedacht. Je kunt natuurlijk ook je wekkerradio verder van je telefoon vandaan zetten.     ;-) Soms maakt het uit of je de telefoon links of rechts van je wekkerradio legt, soms maakt dat geen verschil; het is maar net waar het gevoelige stuk elektronica van jouw wekkerradio zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een superantwoord, ik had de vraag gewoon moeten stellen dan had jij meteen je 10 punten gehad. Bedankt! Op mijn openstaande vraag is geen enkel antwoord gekomen dus geef maar een antwoord dan krijg je daar de punten LOL....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geweldig antwoord.

Andere antwoorden (1)

Dat lijkt mij een vorm van interferentie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Interferentie_%28natuurkunde%29