Dat ligt niet alleen aan de stof. Het ligt er ook sterk aan waar die stof zich bevindt.

Als er op de hoek van jouw bureau een glas staat met een alfastraler, kan dat niet zoveel kwaad. Doe je in dat glas een even sterke gammastraler, dan is die gammastraler veel gevaarlijker.

De reden is dat alfastraling heel goed wordt tegengehouden door lucht, en door je opperhuid (de dode huidcellen). In lucht neemt de intensiteit van alfastraling na ongeveer 10 cm met de helft af. Staat het glas op een meter afstand van jou, dan is er nog maar 1 promille van de oorspronkelijke intensiteit over. Die ene promille wordt nog verder gereduceerd door jouw opperhuid. De levende cellen krijgen dus een zeer minieme fractie van de oorspronkelijke straling te verduren.

Gammastraling wordt bijna niet tegengehouden door lucht. Die overbrugt die meter dus met gemak, en bestraalt jou in (bijna) volle intensiteit.

Als het spul niet in een glas zit, maar in je lichaam, bijvoorbeeld doordat je het hebt opgedronken of opgegeten, dan is juist de alfastraler veel gevaarlijker. Een "brokje" alfastraling richt vele malen meer schade aan dan een "brokje" gammastraling. Geen van beide wordt getemperd, want de bron zit al in je lichaam.

Dus:
In een glas op mijn bureau? Doe mij maar de alfastraler.
In mijn lichaam? Doe mij maar de gammastraler.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar, welke stof is dan de 'ideale' gamma/alfastraler? (Of zelfs straler van zwaardere deeltjes.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aan mmm: in welk opzicht ideaal?
Cryofiel
14 jaar geleden
@feniks, ik neem aan: met de hoogste hoeveelheid straling, gemeten naar biologische activiteit. @mmm, dat hangt dus af van de positie van de straler ten opzichte van het lichaam: buiten of binnen het lichaam. Verder kan ik nog vertellen dat, ruwweg gesproken, röntgenstraling, gammastraling en betastraling ongeveer even gevaarlijk zijn. Alfastraling is maar liefst 20 keer zo gevaarlijk! Neutronenstraling is 10 keer zo gevaarlijk, maar dat hangt sterk af van de energie van de neutronen.

Andere antwoorden (5)

Dat is waarschijnlijk het element met de kortste halfwaardetijd.

Toegevoegd na 10 minuten:
Darmstadtium 267 (Ds): heeft een halfwaardetijd van 3*10-6 seconds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Een potje met Ds is dus in de praktijk niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw vraag doet me denken aan de stad Tsjernobyl . Dit was het zwaarste ongeval met een kerncentrale waarbij grote hoeveelheden radioactieve stoffen vrijkwamen en er grote gevolgen voor de volksgezondheid waren in 1986!
Dit merkt de bevolking nog steeds .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plutonium is de gevaarlijkste stof.