Zeer onwaarschijnlijk.

Uiteraard zijn er stadia in de geschiedeis van de aarde geweest waar stukken ze afgesloten zijn geraakt van de oceanen waar de concentratie van zout -door indampen- zo hoog geworden is dat het zout neergeslagen is. Zo'n zoutkorst zit bv onder Nederland; Dit is waar we in Nederland ons tafelzout vandaanhalen.

Echter voor verzadiging van NaCl, ons keukenzout, hebt je zo'n 350gram per liter nodig. Nu is dat ongeveer 3,5 %, oftewel: 35 gram per liter. Dus er moet of tien keer zoveel zout in de oceanen komen OF er moet 90% van het water verdwijnen. Geen van beiden is echt te verwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dat kan niet.

Tenminste niet met al het zout dat op de aarde aanwezig is. Want dat komt van nature al uit de oceaan.

Als je een voorraad zout van een andere planeet zou kunnen halen zou het in principe kunnen lukken.
Maar dan heb je wel heel veel zout nodig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zeer zeker. Niet een twee drie en zeker niet door natuurlijke processen maar meer door hoe de mens bezig is, dus dit zeer zeker mogelijk. Daar het zout in de zee slechts door een klein deel door regen wordt veroorzaakt (natuurlijke cyclus) en het grootste deel is door menselijk ingrijpen. Versneld vernietigen van het vaste land, wat meer en versnelde erosie met zich meebrengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wet van behoud van energie, nee het kan niet.
Zout wordt weer toegevoegd als dat wij afnemen.
Net als zuurstof. Er ontstaan ook geen overschot aan zuurstof in bosrijke omgevingen; het zuurstof wordt weer gebruikt voor de afbraak.