Wat komt er in het rijtje " decameter, hectometer, kilometer" na de kilometer?

Een vraag van mijn zoon die zijn huiswerk maakt. Vind ik wel een goeie eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben nieuwsgierig wie hier, volgens jou , het beste antwoord gaat gegeven hebben.

Het beste antwoord

Megameter, gigameter, terameter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat deze woorden niet vaak of weinig in de spreektaal worden gebruikt, ik heb ze nl nog nooit in een wetenschappelijk) artikel gelezen, danwel in de krant.
En lees nogal wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laatste zin moet zijn: En ik lees nogal wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je het in de krant of in spreektaal niet veel zal tegenkomen is logisch. Het feit dat deze vraag hier gesteld wordt toont namelijk al aan dat weinigen zouden weten waarover het dan precies gaat als je het over een megameter hebt. Dat het in wetenschappelijke artikelen ook nooit wordt gebruikt is ook logisch aangezien daar de wetenschappelijke notatie meer voor de hand ligt en alles zal worden uitgedrukt in meter (en dus zelfs niet in kilometer).

Andere antwoorden (4)

Na kilometer komt niets meer. Kilo betekent 1.000, dus in het rijtje van meter ga je omlaag en omhoog tot het duizendvoudige. Dit geldt ook voor gram, van miligram tot kilogram.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijkt u wel eens naar antwoorden die al gegeven zijn?
Cryofiel
11 jaar geleden
kilowatt, megawatt, gigawatt, terawatt... millimeter, micrometer, nanometer, picometer...
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@mamarianne wat dacht je van een Ton? 1000kg :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuurlijk is het rijtje nog verder uit te breiden, maar dit ging over huiswerk, vandaar dat ik het eenvoudig had gehouden.
Volgens het SI-stelsel is er niets mis mee om ook megameter, terameter e.d. te gebruiken (hoewel het misschien in praktijk minder gebruikelijk is).

Dus waar deca 10 is, hecto 10² en kilo 10³ daar is de volgende in het rijtje mega die 10⁶ is. Dus na de kilometer komt de megameter en die is 1 miljoen meter of duizend kilometer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw rijtje gaat met factor 10 omhoog.
Het volgende is dus 10km en dat heet 1 Myriameter. (nagenoeg ongebruikte eenheid)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
De myriameter is rond 1960 afgeschaft.
Niet in het rijtje (SI gebaseerd), maar wel gangbaar als grote afstandmaten (misschien mis ik er nog een paar): De Astronomische Eenheid (AE), en het lichtjaar.