Zijn er ruimtes waar je gewichtloos kunt zijn op aarde? zo ja? Hoe werkt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (4)

Niet gewone plekjes nee maar wel in speciaal wetenschappelijk gesimuleerde anti-gravitatie kamers bijv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder water. Althans dat is een redelijke benadering. Daarom oefenen astronauten de handelingen die ze in de ruimte moeten doen in een zwembad. Ideaal zou je gewichtloos zijn als de dichtheid van de vloeistof waarin je zwemt precies gelijk is aan die van je lichaam.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou ik denk dat ie wel gelijk heeft.. de mensen van de nasa bijv. zullen niet zo dom zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder water is waarschijnlijk het beste alternatief dat ze hebben. je lichaam wil drijven dus wil naar boven gaan. Maar zwaartekracht wil je bij de bodem houden. hierdoor lijkt het gewichtloosheid maar dat is het niet.
WimNobel
11 jaar geleden
Jawel, je bent werkelijk gewichtloos onder water. Gewicht is nl. gedefinieerd als een kracht die je op je ondergrond of ophanging uitoefent (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewicht). Die kracht is netto nul, omdat de opwaartse kracht en de zwaartekracht elkaar opheffen (even aangenomen dat het soortelijk gewicht van het zwembadwater en je lichaam gelijk zijn). Uiteraard ben je niet massaloos, maar dat ben je in de ruimte ook niet.
Reddie
11 jaar geleden
@WimNobel, onder water blijft je maag nog steeds naar beneden "vallen", en de otolieten in je oor ook. Dat is niet bepaald een gewichtloze toestand.
WimNobel
11 jaar geleden
Reddie, Jelle, jullie hebben gelijk dat de ervaring niet dezelfde is als in de ruimte. Dat van die otolieten daar had ik nooit aan gedacht en maakt inderdaad een groot verschil. Je kunt dat vergelijken met de bemanning van een duikboot. De duikboot zelf is gewichtloos maar de mannen erin zijn dat niet.
Het is heel goed mogelijk dat Mritchi wilde weten waar op aarde je dezelfde ervaring kunt hebben als in de ruimte. Ik heb de vraag echter letterlijk opgevat: waar op aarde oefen je geen kracht uit op je omgeving? Daarmee de definitie van het begrip gewicht volgend.
de enige manier is door in vrije val te zijn. Dat kan bv in een vliegtuig dat zgn parabool vluchten uitvoert: deze latten zich als het ware neerstorten, waardoor je 10-20 seconden gewichtsloos bent. Een benadering krijg je via eerder genoemde zwembaden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast de parabool vlichten bestaan ook ruimten met enorme waar bv parachutisten hun vlucht simuleren en oefenenam
Deze propellors kunen zoveel lucht verplaatsen dat je er in blijft zweven. Het is echter bijna niet mogelijk om hierbij iets anders te doen dan 'hangen' in de lucht