bestaat er volkomen stilte, of hoor je altijd wel wat, bijvoorbeeld je hartslag?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Dit zijn eigenlijk 2 vragen die los van elkaar staan. Ze zijn allebei waar.

Op zichzelf bestaat volkomen stilte natuurlijk wel. Ookal bestaat het perfecte vacuum niet, er is zo weinig materie in de ruimte dat het onmogelijk is voor geluidsgolven om zich voort te planten.

Een levend mens met een werkend gehoor zal altijd wat horen. Ookal hoor je bewust je eigen bloed niet stromen, dat komt doordat je hersenen zo aan dat geluid zijn gewend dat het eruit gefilterd wordt (een beetje de extended version van dat je je op een gegeven moment niet meer bewust bent van je tikkende wekker), maar al het geluid dat je in je lijf produceert zul je, als het maar hard genoeg is, wel kunnen horen.

Dus ook in het vacuum van de ruimte waar op zich geen geluid bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In het luchtledige zal er volkomen stilte zijn, maar daar kunnen wij niet zijn om het te horen.

Je hartslag zul je niet horen denk ik, eerder het ruisen van je bloed dat langs/in je oren stroomt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mijnsinziens bestaat er geen volkomen stilte, je zult het ruisen van je bloed nog horen.
en wat mij opgevallen is dat je de energie om je heen ook kunt horen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je dood bent dan is het volkomen stil inderdaad. in het geval van leven is je hartslag altijd hoorbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In een volkomen vacuüm is er totale stilte. Daar kan geluid namelijk niet zich verplaatsen. Dit is echter een theoretische waarde en deze is tot nu toe niet haalbaar. Dus tot die tijd zal er altijd wel geluid zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelf het geluk gehad om dit in een woestijn uit te kunnen testen: auto stilzetten, een eindje ervandaan lopen en genieten van stilte.

En inderdaad, je hoort je eigen lichaam geluid maken (ook je darmen maken geluid bijvoorbeeld), maar voor de rest is de rust die dan op je neerdaalt fan-tas-tisch. Je krijgt ook echt het gevoel helemaal op jezelf teruggeworden te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
heb eens ergens gelezen dat het op de 2e maasvlakte volkomen stil is.
Is echter al weer een tijdje geleden, en zal onderhand wel achterhaald zijn....