Zijn deze steentjes wel echt?

Ik dacht dat het blauwe agaten waren maar nu twijfel ik of ze wel echt zijn. Het blauw dat ze hebben lijkt mij te fel blauw om echt te zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Het ziet er wel uit als agaat. Er zijn namelijk verschillende agaten en dit lijkt op de blauwe chalcedoon, een kwarts dus familie van de bergkristal.
Agaat, carneool, chrysopaat mosagaat en muggensteen zijn ook familie van de chalcedoon.

De blauwe chalcedoon is licht tot helder blauw, soms met een streeppatroon, soms juist effen van kleur.

Toegevoegd na 14 minuten:
Als je even googelt op ' chalcedoon' kan je met diverse afbeeldingen vergelijken en zal je zien dat hij er veel op lijkt.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Dat heb je goed gezien.
De steentjes zijn echt, maar de kleur niet. Agaat wordt vaker kunstmatig gekleurd, meestal in dit felle blauw, of felroze.
Chalcedoon is veel minder fel blauw.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het zijn dus wel agaten. Natuurlijke kleuren van agaat zijn lichter, veel aardetinten, maar ook lichtblauw, grijsblauw, dat is dus de kleur van chalcedoon.
Omdat veel mensen graag fellere kleuren willen, wordt agaat vaak kunstmatig gekleurd. Op stenenbeurzen (mijn man is geoloog, ik kom daar nog wel eens) hoort dat er dan bij te staan.