Neigt alles (op micro- en macroniveau) naar de laagste energie- inhoud? En waar zou dat uiteindelijk tot toe leiden?

M.a.w. is het rust wat uiteindelijk alles en iedereen 'verlangt'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is zeker op micro- en macroniveau niet zo dat alles neigt naar laagste energie toestand. Als dat zo zou zijn zou er niets kunnen bestaan. Wel is het zo dat bij alle processen ergens nuttige energie verloren moet gaan. Je kunt dus bij jou iets stabiel hebben in hoge energie toestand, als dat maar 'gecompenseerd wordt' door een afname van de nuttige bij mij bijvoorbeeld.
Ik spreek over nuttige energie omdat energie niet verloren kan gaan, het is er gewoon. Energie wordt alleen omgezet van de ene vorm naar de andere (b.v. beweging -> warmte).
Dit vraagstuk is onder deel van de thermodynamica, een onderdeel van de natuurkunde. De 'wet van behoud van energie' is dan ook de 1st hoofdwet van de thermodynamica. Jou vraag wordt beantwoord door de 2de hoofdwet van de thermodynamica die steelt dat volledig geïsoleerd systeem altijd naar een evenwicht stand toe wil waarin de ontaarding (entropie) van het systeem maximaal is. Dit zou je kunnen omschrijven als dat de totale hoeveelheid toestanden dat mogelijk is niet het systeem toe moet nemen door het proces. Bijvoorbeeld in het voorbeeld van khepput, de slinger komt tot stilstand door dat het o.a. lucht moleculen in beweging zet (luchtwrijving). De slinger komt tot stilstand, maar daardoor gaan er meer dingen, lucht, (sneller) bewegen en is de netto hoeveel toestanden tegenomen. De 'nuttige' energie van de slinger is verloren gegaan in een toename van de entropie. Deze energie kun je amper iets van terug winnen dus is niet meer nuttig. Er wordt dus entropie 'geproduceerd'.
Omdat alles in verbinding staat is het dus mogelijk om een lokaal iets stabiel te hebben in een hoge energie toestand als de totale hoeveelheid entropie in het heelal maar groter wordt. De logische gevolg trekking is dan het heelal een soort warmte dood sterft. Dat zou zijn als al de nuttige energie op is geraakt door een toename van de entropie. Echter de warmtedood van het heelal wordt gediscussieerd. Sommige zeggen b.v. dat de hele tweede hoofdwet bijvoorbeeld het gevolg is van de uitdijing van het heelal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt : "Het is zeker op micro- en macroniveau niet zo dat alles neigt naar laagste energie toestand. Als dat zo zou zijn zou er niets kunnen bestaan."
Wat ik bedoel te zeggen is de laagst mógelijke toestand. Dus het proces neemt die weg van de mogelijke wegen welke op dat moment de laagste energie 'kost'. Ik begrijp dat het niet meteen naar een 'absoluut' lage toestand gaat.

Andere antwoorden (3)

Volgens de huidige kennis van de wetenschap, zou dit leiden tot een universum dat bestaat uit een gigantisch grote bol ijzer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een slinger nijgt naar rust vanwege de wrijving die hij ondervindt maar dat levert dan weer warmte op en vanwege die warmte gaat er dan weer iets groeien; het houdt nooit op! Dit zal dan wel weer met de wet van behoud van energie te maken hebben.
In ieder geval kan je die rust niet eenvoudig doortrekken naar levende wezens; rust roest in dat geval.
Als mensen en dieren slijten we wel en we raken dan ook op, maar nooit zo snel als in volkomen rust.
Mensen en dieren beschikken over herstellende vermogens en die gaan juist teloor als we niet in beweging blijven.
Rust is dood in de pot!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het allerlaagste energieniveau is onbereikbaar vanwege de onzekerheidsrelatie van Heisenberg. Op de kleinste tijd en plaats schalen wordt het dus nooit rustig.