Hoe gaat het met de ontwikkeling van die nieuwe zonnecellen die een factor x efficienter zijn dan de huidige?

Nieuwe zonnecellen gezien bij tv-uitzending. Men vertelde toen dat het fabriceren nog wel zo'n 10 jaar kon duren. Is dat soms door bepaalde belangen verdwenen of vertraagd door bijv. onvoldoende financiering?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ook bedoeld wordt of dit gestimuleerd wordt door de overheid door bijv. het verplicht stellen bij nieuwe woningen.

Toegevoegd na 5 dagen:
Productiekosten dalen veelal door de aantallen. Wellicht iets om in Europees verband op te pakken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een spectaculaire vinding is iets anders dat het rendabel kunnen fabriceren. Het zal best zo zijn, dat die nieuwe zonnecellen veel efficienter zijn, en dat de techniek dus bekend is. Maar stel nu eens dat die zonnecellen 10 keer zo rendabel zijn, maar 20 keer zo duur als de huidige zonnecellen. In dat geval hoeven de onderzoekers geen of weinig tijd te besteden om de techniek te verbeteren, maar wel hoe je zoiets in vredesnaam tegen normale prijzen in massaproductie kunt nemen.

Daar zijn genoeg voorbeelden van: de techniek voor bloedsnel internet is er ook wel (DVD'tje downloaden in 5 seconden of zo) maar men ziet nog geen kans om dat massaal in te voeren, zonder enorm hoge kosten.

Dat er "bepaalde belangen" in het spel zijn, daar geloof ik niet zo in, maar dat het vertraagd wordt omdat er geen financiering is, dat kan natuurlijk wel. Want iemand die er geld in steekt, zal natuurlijk best geloven dat die zonnecellen zo efficient zijn, maar hij zal er ook van overtuigd willen zijn, dat het na 10 jaar echt toepasbaar is in financiele zin. De onderzoekers hebben dus blijkbaar nog niet aan kunnen tonen, dat het mogelijk is, om ze betaalbaar te produceren.